Informacje

UOKiK  / autor: Fratria
UOKiK / autor: Fratria

UOKiK nałożył na TeleGo kary o wartości prawie 8 mln zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 grudnia 2021, 14:40

  • Powiększ tekst

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę TeleGo kary o wartości prawie 8 mln zł - poinformował w czwartek UOKiK. Według Urzędu operator telefoniczny wprowadzał konsumentów w błąd, a za cel swoich praktyk obierał przede wszystkim seniorów.

Jak wskazał w czwartkowej informacji UOKiK, spółka TeleGo świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej i komórkowej, a także usługi dostępu do internetu oraz w zakresie teleopieki. „Do Urzędu wpłynęły liczne skargi na firmę” - zaznaczono.

Wyjaśniono, że w toku postępowania UOKiK potwierdził, że przedstawiciele firmy odwiedzając konsumentów w domach podawali się za dotychczasowego operatora. Wskazywali, że przedstawiane do podpisu dokumenty dotyczą zmiany warunków umowy, a nie podpisania nowej. „Nie zostawiali także konsumentom dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy, co mogło utrudnić im skorzystanie z tego prawa” - przekazał Urząd.

Dodano, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę kary o wartości prawie 8 mln zł.

Spółka TeleGo za cel swoich praktyk obierała przede wszystkim seniorów, szczególnie wrażliwą grupę społeczną. Konsumenci nie otrzymywali od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę oraz o celu wizyty” - wskazał, cytowany w czwartkowej informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Według niego zdobywanie nowych klientów poprzez podszywanie się pod dotychczasowego operatora, do którego klienci mają już zaufanie, „jest nieetyczne”. „Zakwestionowaliśmy także fakt, że przedstawiciele firmy często nie zostawiali konsumentom kompletu dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy” – dodał Chróstny.

Zgodnie z informacją Urzędu, prezes UOKiK nakazał spółce TeleGo pod rygorem natychmiastowej wykonalności zaniechać zakwestionowanych praktyk. „Nałożył także kary w wysokości 7 906 551 zł ” - przekazano. Spółka musi też opublikować decyzję na stronie internetowej w terminie miesiąca od jej uprawomocnienia a także skierować do konsumentów, którzy zawarli ze spółką umowy, informacje o decyzji listem poleconym.

Przypomniano, że w przeszłości UOKiK karał już firmy telekomunikacyjne za podszywanie się pod dotychczasowego operatora, „np.: PGT (Telefonia Polska Razem), Telekomunikacja Cyfrowa, Twoja Telekomunikacja, Nasza SA, Telestrada czy Novum”.

Urząd radzi, by konsumenci mieli ograniczone zaufanie co do przekazywanych ustnie ofert, informacji, propozycji zawarcia umowy. „Proś o wskazanie w dokumentach, które masz podpisać, treści przedstawionej ustnie oferty, informacji, propozycji” - zwrócił uwagę UOKiK. Zaznaczył, by nie podpisywać dokumentów i umów „tu i teraz”, jak też tych, których znaczenie wydaje się niezrozumiałe i wymaga konsultacji.

Należy też, jak dodano, żądać „bezwzględnego wydania kopii podpisanych dokumentów”, a w razie ich niewydania - można skontaktować się z rzecznikiem konsumentów: https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php.

UOKiK przypomniał, gdy zawiera się umowę na odległość, można od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu 14 dni. „To tzw. prawo do namysłu, umożliwiające konsumentowi zapoznanie się z towarem lub usługą i rozważenie racjonalności zakupu” - podsumowano.

Czytaj też: NBP: Rachunek płatniczy ma 88,5 proc. dorosłych Polaków

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych