Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria

UOKiK: ponad 5,3 mln złotych kary dla Vinted

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 maja 2022, 11:40

  • 1
  • Powiększ tekst

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na litewską spółkę Vinted ponad 5,3 mln zł kary. Prezes UOKiK zakwestionował brak informacji o warunkach dostępu do zarabianych na platformie pieniędzy i o możliwości rezygnacji z płatnej „Ochrony Kupującego” - poinformował w we wtorek UOKiK.

Prezes UOKiK zadecydował o nałożeniu na portal handlowy Vinted kar o łącznej wysokości 5 mln 360 tys. 447 zł. W ocenie urzędu działania spółki narażały konsumentów na podejmowanie niekorzystnych decyzji, utratę czasu i pieniędzy.

Vinted to litewski serwis ogłoszeniowy i internetowa platforma przeznaczona do sprzedaży i wymiany używanej odzieży przez osoby prywatne. Kara została nałożona w związku z postępowaniem wszczętym we wrześniu 2021 r., w którym prezes UOKiK postawił portalowi dwa zarzuty.

Urząd zwrócił uwagę m.in. na praktyki stosowane przez dostawcę usług płatniczych w portalu - spółkę Ayden - wobec sprzedających. UOKiK wskazał na brak informacji o tym, że dostęp do zarobionych na platformie pieniędzy może się wiązać z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków związanych z weryfikacją tożsamości.

O tym, że wypłata środków może być uzależniona od potwierdzenia tożsamości, spółka nie informowała w należyty sposób. Konsument nie dowiadywał się o tym ani z regulaminu platformy, ani na etapie zakładania e-portfela, w którym gromadzone są środki z transakcji przeprowadzonych na Vinted.pl - poinformował UOKiK.

W regulaminie serwisu wskazane było jedynie, że pieniądze z e-portfela można w każdej chwili przelać na swoje konto bankowe. Wiadomość o konieczności weryfikacji tożsamości przychodziła zbyt późno – już po przeprowadzeniu transakcji. Brakowało także „szczegółów, jakie wymagania powinny spełniać przekazane dokumenty.

UOKiK zakwestionował również praktyki Vinted wobec kupujących. Problemem jest brak informacji o sposobie zakupu bez ponoszenia opłaty za +Ochronę Kupującego. „Ochrona Kupującego” polega na zwrocie pieniędzy, jeśli nabyty przedmiot nie zostanie wysłany lub dotrze uszkodzony, a także na zapewnieniu bezpiecznej płatności.

Choć spółka dopuszcza transakcje bez +Ochrony Kupującego+, to nigdzie nie jest opisane, jak skorzystać z takiego trybu. Kupujący musi się sam domyślić, żeby kliknąć w przycisk +Zapytaj o przedmiot+ i w trakcie rozmowy ze sprzedającym uzgodnić sposób przekazania kupionych rzeczy i zapłaty za nie. Natomiast kliknięcie w przycisk +Kup teraz+ automatycznie wiąże się z naliczeniem opłaty za +Ochronę Kupującego+, która wynosi 2,9 zł plus 5 proc. ceny.

Jak poinformował UOKiK, łączne kary finansowe nałożone na litewski podmiot wynoszą 5 mln 360 tys. 447 zł. Ponadto spółka musi poinformować konsumentów o wydanej decyzji i zakwestionowanych praktykach w serwisie Vinted.pl i na Facebooku.

O wątpliwościach związanych z żądaniem od konsumentów skanów dowodów osobistych Prezes UOKiK poinformował również Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych - poinformował UOKiK.

PAP/RO

Powiązane tematy

Komentarze