Wartość rynku hostingu w Polsce to już ponad 400 mln dolarów
Jak wynika „Global Web Hosting Market Share 2016”, Polska zajmuje już 8 miejsce w Europie pod względem udziału w rynku hostingu, czyli utrzymywania stron internetowych. Wyprzedza m.in. Hiszpanię, Szwajcarię czy z raportu Belgię. Co więcej, w klasyfikacji światowej Polska zajmuje 13-te miejsce, notując większy udział w globalnym rynku hostingowym niż Australia, Brazylia czy Indie.
Hostingowe mocarstwa Największym udziałem w światowym rynku usług web hostingu mogą pochwalić się Stany Zjednoczone, z wynikiem 40,19 proc. Aż 7 z 10 firm o największej liczbie utrzymywanych stron WWW, pochodzi z tego kraju. Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy, które odpowiadają za 19,13 proc. globalnego rynku usług hostingowych, zaś ostatnie miejsce na podium przypadło Chinom, których udział wyniósł 7,34 proc. Polska z wynikiem 1,03 proc. w skali świata, odpowiadającym za wartość 405,82 milionów dolarów, zajmuje trzynastą pozycję, plasując się m.in. przed Australią (0,80 proc.) Brazylią (0,32 proc) czy Indiami, które odpowiadają za niecałe 0,2 proc. globalnego rynku. W klasyfikacji europejskiej, Polsce udało się z kolei wyprzedzić państwa takie jak Hiszpania (0,97 proc.), Szwajcaria (0,75 proc.), Szwecja (0,59 proc.), Irlandia (0,57 proc.) czy Belgia (0,16 proc.).
Sytuacja Polska Dość wysoka pozycja Polski w rankingu Hostadvice wynika z kilku przyczyn. – Po pierwsze, jesteśmy tańsi niż zachodni operatorzy i to znacząco, po drugie bardziej innowacyjni. Oferujemy usługi, których firmy hostingowe w Europie jeszcze nie świadczą. Przykładem może być elastyczny web hosting, który pozwala na rozliczanie się w zależności od rzeczywistego ruchu na stronie a nie sztywnego abonamentu. Ten powoduje np., że strony WWW działają wolno w momencie internetowego szczytu lub są nawet automatycznie wyłączane. Usługi przyciągają klientów zza granicy a hosting nie zna ograniczeń terytorialnych – tłumaczy Rafał Kuśmider z firmy dhosting.pl, która utrzymuje m.in. strony Alior Banku, Lexusa czy polskiej Policji. Potwierdzają to też dane Hostadvice. W pierwszej trzydziestce firm hostingowych, które obsługują polskich klientów, można znaleźć zarówno amerykańskich, jak i francuskich czy szwedzkich dostawców.
Firmy bez cyfrowego oblicza Wiele wskazuje na to, że w światowym rankingu jeszcze awansujemy. Według aktualnych danych GUS, aż 35pro. polskich firm nie posiada własnej strony www. To wynik, który przeciwnie do pozycji w globalnym rynku hostingowym, nie napawa optymizmem, plasując nas w ogonie Europy aż za 22 europejskimi państwami.
Mamy w tej chwili 2,7 mln domen z końcówką pl. Biorąc pod uwagę liczbę działających firm i fakt, że zwykle rezerwuje się co najmniej dwa adresy, to potencjał na rynku jest duży. Obecność w cyberprzestrzeni nie jest koniecznością wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw. Klienci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w oparciu o informacje w sieci. Kogo tam nie ma, ten nie istnieje – dodaje Rafał Kuśmider z firmy dhosting.pl. Rynek będzie rósł Według danych portalu statista.com globalny rynek usług hostingowych do końca bieżącego roku osiągnie wartość niemal 39,4 miliardów dolarów, zaś w ciągu najbliższych trzech lat ma wzrosnąć do ponad 65 miliardów. Ile z tego tortu zgarną polskie firmy nie wiadomo. Pewne jest jednak to, że potencjał dostrzegają zachodni operatorzy. Nie bez powodu rok temu firma 1&1 przejęła Home.pl, lidera polskiego rynku usług hostingowych za 640 mln zł. To znacznie więcej niż pierwotnie zakładano. W Polsce, zdaniem ekspertów Audytela, hosting odpowiada już za około 40% całego rynku usług chmurowych.