Informacje

Fot. Fratria/Andrzej Skwarczynski
Fot. Fratria/Andrzej Skwarczynski

Będzie specjalny rzecznik dla pasażerów kolei

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 7 grudnia 2016, 13:27

  • Powiększ tekst

Polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerów z koleją zajmie się Rzecznik Praw Pasażera Kolei. Postępowanie będzie trwało do 90 dni i będzie bezpłatne, a wniosek złożymy nawet przez internet. Ustawa o powołaniu rzecznika wchodzi w życie 10 stycznia 2017 r.

Instytucja Rzecznika Praw Pasażera Kolei będzie działać przy Urzędzie Transportu Kolejowego (UTK). Będzie on powoływany przez prezesa UTK, a jego kadencja potrwa pięć lat. Kandydat na to stanowisko będzie musiał mieć wyższe wykształcenie, powinien porozumiewać się dobrze w co najmniej jednym języku obcym i nie może być karany.

Rzecznik Praw Pasażera Kolei będzie pomagał - jak tłumaczył prezes UTK Ignacy Góra - rozstrzygać spory pomiędzy podmiotem, który świadczy usługi związane z koleją, a pasażerem.

Istotne jest to, że Rzecznik Praw Pasażera Kolei będzie rozstrzygał spory nie tylko usług, które świadczy przewoźnik kolejowy, ale również zarządca dworca kolejowego, czy też sprzedawca biletu oraz operator turystyczny - podkreślił.

Zakres działalności rzecznika ma być rozszerzony o wszystkie możliwe usługi, które świadczone są w systemie kolejowym na rzecz pasażerów.

Podstawowym warunkiem do tego, by rzecznik rozpoczął postępowanie, będzie nawiązanie przez pasażera kontaktu z podmiotem świadczącym usługi kolejowe oraz próba rozwiązania konfliktu w drodze reklamacji. Jeśli pasażer tego nie zrobi, rzecznik odmówi wszczęcia postępowania.

Jeżeli ta próba nie przynosi oczekiwanego efektu, to pasażer może złożyć odpowiednią skargę na odpowiednim wniosku do rzecznika - mówił prezes UTK.

Rzecznik, zgodnie z przepisami, będzie miał 90 dni na rozstrzygnięcie sporu.

Charakter działania rzecznika nie będzie miał wymowy, waloru nakazowego, ale raczej próby czy propozycji rozstrzygnięcia sporu - wyjaśnił szef UTK. Jak dodał, strony będą miały siedem dni na podjęcie decyzji, czy propozycja jest satysfakcjonująca.

Pasażerowie będą mogli w dalszym ciągu składać skargi do prezesa UTK. Jak wskazano w informacji prasowej, powołanie rzecznika nie wyklucza możliwości podejmowania działań ustawowych przez prezesa UTK, takich jak interwencja w sprawach indywidualnych oraz zbiorowych, wyznaczanie postępowań administracyjnych dotyczących naruszeń praw pasażerów oraz nakładanie kar pieniężnych, przeprowadzanie kontroli czy obligowanie podmiotów kolejowych do konkretnych działań.

Jak wskazał naczelnik Wydziału Postępowań Administracyjnych i Nadzoru UTK Karol Kłosowski, do końca listopada 2016 r. do UTK wpłynęło 1059 skarg. Najwięcej, bo ponad 400 dotyczyło higieny, komfortu i nieuprzejmej obsługi. W 340 zgłoszeniach pojawił się problem zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet. Na rozkład jazdy skarżyło się prawie 300 pasażerów, a na brak odpowiedniej informacji 280. Ze sprzedaży biletów niezadowolonych było natomiast prawie 300 podróżnych.

PAP, MS

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.