Artykuły spożywcze stanowią 43 proc. zakupów w handlu detalicznym
W 2016 r. siła nabywcza dla handlu detalicznego wyniosła 89 mld euro – wynika z badań instytutu GFK. 43 proc. z tej kwoty Polacy przeznaczyli na artykuły spożywcze.
Wydatki na podstawowe kategorie produktowe, takie jak żywność, odzież oraz artykuły związane ze zdrowiem i urodą obejmują 2/3 siły nabywczej dla handlu detalicznego Polaków. Potencjał nabywczy na wybrane kategorie produktowe jest zróżnicowany regionalnie, co pokazują najnowsze wyniki badań GfK.
Jak informuje instytut siła nabywcza mówi o przeciętnym potencjale wydatkowania w handlu detalicznym ludności zamieszkałej w danym obszarze. W 2016 roku Polacy dysponowali przeciętnie siłą nabywczą dla handlu detalicznego w wysokości 2.326 euro na osobę.
Kolejne miejsca – po żywności – zajmują: odzież 11,1 proc., zdrowie i higiena 9,9 proc., produkty DIY (zrób to sam) 9,3 proc. Reszta grup produktów uwzględnionych w badaniu stanowi jedną trzecią siły nabywczej pozostałej w gestii konsumentów do rozdysponowania.
W lutym Eurostat informował, że w 2015 r. udział wydatków gospodarstw domowych na artykuły żywnościowe wynosiła w Polsce 15,2 proc., co stanowiło więcej niż średnio w UE, gdzie wielkość ta sięgała 11,1 proc.