Sejmowa komisja przyjęła projekt ustawy ws. budowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin
Sejmowa komisja gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przyjęła w środę projekt ustawy ws. budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Na posiedzeniu komisji odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy, zawierającego regulacje proceduralne, które ułatwią budowę lub przebudowę toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
W projektowanych przepisach uproszczono przede wszystkim procedurę środowiskową w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zaproponowano zwolnienie inwestora z obowiązku przedstawiania wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego przy składaniu wniosku o wydanie opinii w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i obszar Natura 2000, a także przy występowaniu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organ wydający decyzję środowiskową ma być zwolniony z obowiązku stwierdzenia jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Autorzy przepisów zaproponowali także rozwiązania, które ułatwią zajęcie pod inwestycję gruntów, na których znajdują się rodzinne ogrody działkowe. Nowa procedura ma umożliwić prostsze i szybsze pozyskiwanie terenów ogrodowych z możliwością polubownego rozwiązywania sporów na tym tle. Za zajęcie gruntów przewidziane są wypłaty odszkodowań działkowcom i stowarzyszeniu ogrodowemu. Sposób ustalania wysokości i wypłaty odszkodowań będzie zgodny z przepisami o gospodarce nieruchomościami.
W projekcie określono także ścieżkę proceduralną w sytuacji wyłączenia z zarządu Lasów Państwowych gruntów, które - zgodnie z projektem budowlanym - będą wykorzystywane pod inwestycję.
Inwestycja ma charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa - powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.
Pilna potrzeba realizacji modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m jest niezbędna dla rozwoju morskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a tym samym zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na torze wodnym - podkreślał Materna.
Modernizacja toru wodnego będzie realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość przedsięwzięcia to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. - z budżetu państwa.
SzSz(PAP)