Nastroje konsumenckie w lutym bez zmian
W lutym 2018 r. obecne i przyszłe nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu; bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) nie zmienił się, a wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) nieznacznie spadł - poinformował w środę GUS.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie 6,2. W lutym 2018 r. obecne i przyszłe nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu - napisano w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego.
Zaznaczono, że BWUK nie zmienił się w stosunku do poprzedniego miesiąca. W porównaniu do lutego 2017 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 8,1 p. proc.
Spośród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 2,3 i 1,6 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 2,4 i 1,4 p. proc.) - podał urząd statystyczny.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,2. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 7,8 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r. - poinformował GUS.
Według urzędu na niewielki spadek wartości wskaźnika wpłynęły pogarszające się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki odpowiednio o 2,4 i 0,6 p. proc.). Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano natomiast dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 2,3 i 0,5 p. proc.).
GUS wyjaśnił, że oba wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2018 r. przeprowadzono 1290 wywiadów w okresie 05-14 luty 2018 r. (w tym 73 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Na podst. PAP