AKTUALIZACJA
Nastroje konsumenckie „siadają” w oczach
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 1,3 pkt proc. m/m i wyniósł minus 17,1 pkt w listopadzie br. - wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.
„W listopadzie 2024 r. odnotowano pogorszenie obecnych nastrojów konsumenckich przy jednoczesnym braku zmian przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 17,1 i był o 1,3 pkt proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca” - czytamy w komunikacie.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,2 pkt proc. i 2,1 pkt proc.). Niższe wartości osiągnęły również oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,1 pkt proc. i 0,4 pkt proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,4 pkt proc.), podał GUS.
W odniesieniu do listopada 2023 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 2 pkt proc.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, nie zmienił się w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -11,6. Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (spadki odpowiednio o 3,2 pkt proc. i 2,6 pkt proc.). Spadek o 0,4 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 6,1 pkt proc.)” - czytamy dalej.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 4,2 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.
Analitycy: nie ma potencjału do wzrostu optymizmu konsumentów
Analitycy Santandera komentując te dane zauważyli, że to drugi miesiąc z rzędu, gdy spada optymizm konsumentów.
„Wskaźnik bieżący spadł poniżej długoterminowej średniej, podczas gdy wskaźnik wyprzedzający wciąż utrzymuje się powyżej tego poziomu” - zauważyli. W dół poszły wszystkie składowe indeksu bieżącego poza jedną, przy czym - jak podkreślili - najsilniejszy ruch odnotowano w ocenie oczekiwanej i obecnej sytuacji gospodarczej.
Spadł również indeks ważnych zakupów i - jak wskazał Santander - był najniższy od sierpnia br. „Indeks wyprzedzający koniunktury zdołał utrzymać się na niezmienionym poziomie dzięki lepszej ocenie warunków do oszczędzania pieniędzy” - dodali. Według ekspertów w najbliższych miesiącach nie ma potencjału do wzrostu optymizmu konsumentów, ze względu na słabsze informacje z gospodarki i rynku pracy. „Uważamy jednak, że nie należy również spodziewać się znacznego pogorszenia nastrojów” - podkreślili. Według nich przyszłoroczny wzrost konsumpcji prywatnej powinien pozostać solidny, choć słabszy niż w br.
ISBnews, PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Miotła Tuska. Prezes GUS odwołany
Huta, reaktywacja! Polski kolos przejmuje upadły zakład
Koniec epoki w Olsztynie! Przegrali z konkurencją z Chin
»» Dr Zbigniew Kuźmiuk o rosnących problemach budżetu - oglądaj na antenie telewizji wPolsce24