Informacje

Big Data / autor: Pixabay
Big Data / autor: Pixabay

Gdzie powędrują miliardy z Big Data?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 kwietnia 2019, 20:49

  • Powiększ tekst

Produkujemy coraz więcej danych, zaledwie w ciągu 60 sekund na świecie oglądamy 4,5 mln filmów na YouTube, wydajemy blisko milion USD na zakupy w sieci i wyszukujemy 4 miliony haseł za pośrednictwem Google. Informacje dla współczesnej gospodarki stają się kluczowe

Na podstawie danych firmy produkują, segmentują, czy reklamują. Nic dziwnego, że jak przewidują eksperci, globalne przychody z rozwiązań Big Data i analityki osiągną w tym roku zawrotną kwotę 189,1 mld USD. Wzrost w stosunku do poprzedniego roku wyniesie aż 12,0 proc., prognozuje IDC.

Na początku mijającej dekady Harvard Business Review określił profesję analityka big data mianem najseksowniejszego zawodu XXI wieku. Teraz okazuje się, że może być on nie tylko atrakcyjny, ale też niezwykle dochodowy. Jak prognozują analitycy IDC, rynek rozwiązań analitycznych w zakresie Big Data w 2019 roku, będzie wart prawie 190 mld USD. To dziesięć razy tyle, ile NASA wydaje rocznie na realizację programu kosmicznego, który pozwala nam badać powierzchnię Marsa.

Paliwem, które napędzać będzie silnik o nazwie Big Data, jest mix galopującej transformacji cyfrowej z eksplozją rozwiązań opartych na technologii Internetu Rzeczy. Z roku na rok z wykorzystaniem tych innowacyjnych technologii coraz lepiej radzi sobie biznes. Firmy aktywnie poszukują lepszych, szybszych i bardziej wszechstronnych metod pozyskiwania danych oraz sposobów na ich wykorzystanie.

Biznes wie, że aby się wyróżnić z grona pozornie podobnych ofert, musi wypracować strategię, która pozwoli na stworzenie przewagi konkurencyjnej. By to zrobić - potrzebuje informacji o kliencie. Z pomocą przychodzi analityka Big Data, która pozwala poznać i zrozumieć konsumenckie zainteresowania i intencje. Wnioski z analizy umożliwiają stworzenie spersonalizowanego przekazu, który będzie dla odbiorcy naturalne interesujący i angażujący. Nic dziwnego, że rynek Big Data rośnie w ostatnim czasie tak dynamicznie. – mówi Piotr Prajsnar CEO Cloud Technologies, która posiada jedną z największych na świecie hurtowni anonimowych danych o użytkownikach Internetu.

Przewiduje się, że światowe przychody z rozwiązań analityki Big Data (BDA) osiągną w tym roku 189,1 mld USD, co oznacza wzrost o 12,0 proc. w stosunku do 2018 r.. Analiza przygotowana przez specjalistów z IDC przewiduje, że przychody z BDA utrzymają to tempo wzrostu w całej prognozie na lata 2018–2022 przy pięcioletniej złożonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) na poziomie 13,2 proc. International Data Corporation oceania, że do 2022 r. światowe przychody BDA wzrosną do wartości 274,3 mld USD.

Jak wynika z raportu „Global Data Market Size 2017 – 2019” przygotowanego przez Cloud Technologies, jeszcze w tym roku globalny rynek danych o zainteresowaniach internautów osiągnie wartość 26 mld dolarów, co oznacza wzrost na poziomie 26,6 proc. rdr.

Gdzie powędrują miliardy?

IDC prognozuje, że usługi IT będą odpowiadać za największą część rynku analityki Big Data w 2019 r. - 77,5 mld USD. Na kolejnym miejscu plasują się wydatki na sprzęt - 23,7 mld USD, a podium zamykają usługi dla biznesu - 20,7 mld USD. Łącznie usługi informatyczne i biznesowe będą stanowiły ponad połowę przychodów analityki biznesowej w całej prognozie i zaliczać się będą do kategorii o najszybszym wzroście.

Rozwiązania technologiczne, niezbędne do obsługi Big Data mogą być trudne do wdrożenia i zarządzania w tradycyjnym środowisku, które opiera się o oprogramowanie i platformę sprzętową instalowaną po stronie klienta. Gwałtowny wzrost ilości generowanych danych oraz ich złożoność powodują, że koszty obsługi zwielokrotniają się, a tradycyjne systemy stają się nieefektywne. Jednak chmura może pomóc w złagodzeniu niektórych z tych przeszkód. Elastyczność rozwiązań w modelu SaaS (system as a service) pomaga przyspieszyć adopcję analityki biznesowej, również dzięki wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji, które pomagają dostrzec to, co mogłoby być pominięte przy tak dużym natłoku informacji.

Gartner ujawnił, że liczba organizacji wdrażających SI wzrosła w ciągu ostatnich czterech lat o 270 proc. i trzykrotnie w ciągu ostatniego roku. Zaangażowanie sztucznej inteligencji w biznesie jest szersze i szybsze niż zakładały prognozy ekspertów. Ten wzrost wynika z faktu, że możliwości, jakie oferują inteligentne algorytmy, znacznie dojrzały, a zastosowania tej technologii są coraz bardziej uniwersalne i efektywne, na czym zyskują zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci. – zauważa Marcin Filipowicz, wiceprezes firmy Audience Network, specjalizującej się w data consultingu.

Branże dokonujące obecnie największych inwestycji w rozwiązania analityki Big Data to bankowość, produkcja dyskretna, usługi profesjonalne, produkcja procesowa oraz rozwiązania przygotowane dla organów państwowych. Jak podaje IDC, łącznie te pięć gałęzi będzie odpowiadać za prawie połowę światowych przychodów BDA w tym roku (91,4 mld USD). Jednocześnie sektory, które zapewnią najszybszy wzrost analityki biznesowej to branża obrotu papierami wartościowymi i usługi inwestycyjne (15,3 proc. CAGR) i retail (15,2 proc. CAGR).

mw

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych