Informacje

Budowa trasy ekspresowej / autor: Fratria
Budowa trasy ekspresowej / autor: Fratria

Via Carpatia pomoże w integracji Ukrainy z UE

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 kwietnia 2019, 15:47

  • Powiększ tekst

Szlak Via Carpatia jest ważny dla rozwoju wschodniej flanki UE i włączenia Ukrainy, a kiedyś może także Białorusi do rodziny Unii Europejskiej - powiedział szef Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, odnosząc się do słów Jarosława Kaczyńskiego o geoplitycznym znaczeniu tej trasy.

Jak zaznaczył ekspert, odnosząc się do wypowiedzi Kaczyńskiego podczas niedzielnej konwencji wyborczej do europarlamentu w Białymstoku, „szlak Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce przez Węgry, Rumunię, Bułgarię do Tesalonik w Grecji, to kluczowy ciąg komunikacyjny dla wschodniej flanki Unii Europejskiej”.

Wskazał, że „polski odcinek Via Carpatia będzie miał 760 km, a koszt jego budowy wyniesie ok. 30 mld zł i ważne jest, żeby „stanąć na głowie” i zapewnić w jak najszerszym zakresie, finansowanie tego projektu z Unii Europejskiej”.

Już widać, że jest możliwość pozyskania środków z CEF - dodał.

Furgalski zaznaczył, że sukcesem Polski było zaangażowanie 11 europejskich państw (m.in. Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Ukrainy, Węgier oraz Turcji) do podpisania wspólnego wniosku do Komisji Europejskiej o uznanie Via Carpatia, jako szlaku bazowego sieci komunikacyjnej Unii Europejskiej i włączenie do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Ekspert wskazał jednocześnie, że nie wszędzie parametry w ruchu dla tej trasy są takie, aby uzasadniały budowę w systemie po dwa pasy w każdą stronę. Dodał, że najważniejsze odcinki o strategicznym gospodarczym znaczeniu, to te od granicy południowej do Rzeszowa i dolej do Lublina.

Via Carpatia może również przysłużyć się rozwojowi polskich portów, z których mogłyby korzystać nasi południowi sąsiedzi. Nowoczesny korytarz drogowy ze Słowacji, Węgier, Rumunii przez Rzeszów, Lublin do Warszawy i dalej w połączeniu z drogą ekspresową S7 na Wybrzeże, zapewni portom w Gdyni i Gdański znakomity potencjał rozwojowy - dodał Furgalski.

Unia Europejska uznała znaczenie tego międzynarodowego korytarza transportowego i wyraziła zgodę na wpisanie wszystkich odcinków transgranicznych na trasie od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, aż do Rumunii, wraz z odcinkami transgranicznymi z Białorusią i Ukrainą, w poczet projektów finansowanych w ramach funduszu Łącząc Europę. W ramach tego instrumentu realizowane będą najważniejsze europejskie inwestycje transportowe w latach 2021-2027. Uwzględnienie via Carpatia w finansowym instrumencie UE gwarantuje środki dla projektu.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku, jako główny priorytet inwestycyjny.

MS, PAP

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.