Informacje

koleje / autor: pixabay
koleje / autor: pixabay

Koleje dostaną potężne dofinansowanie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 października 2019, 13:40

  • Powiększ tekst

Wydatki z budżetu państwa na dofinansowanie kolejowych przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych ma wzrosnąć w roku 2029 do niemal 3 mld zł z 703 mln zł zaplanowanych na rok 2019 - wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia resortu infrastruktury.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, która została opublikowana na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL).

W projekcie zmiany rozporządzenia napisano, że wydatki na dofinansowanie przewozów kolejowych w przyszłym roku sięgną 840 mln zł w roku 2021 będzie to 906 mln, a rok później ma to być już ponad 1 mld zł. W sumie w latach 2019 - 2029 na ten cel ma zostać wydane 19,6 mld zł.

W projekcie zmiany rozporządzenia napisano, że przewozy międzywojewódzkie realizowane są przez spółkę PKP Intercity na podstawie na podstawie umowy ramowej zawartej w lutym 2011 roku na okres 10-letni.

Z projektu zmiany rozporządzenia wynika też, że ma ono zostać uchwalone w pierwszym kwartale 2020 roku. Umożliwi to zawarcie na podstawie zaktualizowanego planu transportowego nowej wieloletniej umowy ramowej z dotychczasowym operatorem, to jest spółką PKP Intercity do końca czerwca 2020 roku.

Jak napisano w projekcie zakres oferty przewozowej w kolejowym transporcie pasażerskim zależy w znacznej mierze od harmonogramu realizacji inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych i planowanych na podstawie dokumentów wskazanych wyżej, a także od inwestycji w zakresie taboru pasażerskiego, koniecznych m.in. ze względu na obsługę CPK.

Według projektu rozporządzenia szacowana liczba pasażerów w przewozach międzywojewódzkich i międzynarodowych ma wzrosnąć z 39,3 mln w roku 2019 do 84,1 mln pasażerów w tzw. scenariuszu podstawowym lub do 95,4 mln w scenariuszu pożądanym w roku 2029.

W scenariuszu podstawowym przyjęto, że oferta przewozowa w zakresie przewozów międzywojewódzkich zostanie ustalona poprzez uzupełnienie siatki połączeń o te najważniejsze brakujące.

W scenariuszu pożądanym przyjęto, że oferta przewozowa powinna być rozszerzona ponad scenariusz podstawowy w sposób zapewniający obsługę jak największej liczby ludności. Nowe, dodatkowe, trasy zostały dobrane tak, aby obsługiwana była większość powiatów, które posiadają sieć kolejową przebiegającą przez obszary o odpowiednim potencjale demograficznym, przez co rozumie się dodatkową obsługę możliwie dużej liczby miast średnich, również przez połączenia dedykowane tym miastom, zasadniczo na poziomie minimum czterech par połączeń codziennych

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych