Informacje

Spadki sprzedaży są wielkie / autor: fot. Pixabay
Spadki sprzedaży są wielkie / autor: fot. Pixabay

Polskie firmy notują potężny spadek sprzedaży

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 maja 2020, 08:21

  • Powiększ tekst

W tygodniu uruchomienia galerii handlowych i hoteli, czyli między 4 a 10 maja, spadek sprzedaży przedsiębiorstw utrzymywał się na poziomie 40 proc. w stosunku do zeszłego roku - oszacował BIG InfoMonitor na podstawie danych z Rejestru Dłużników.

W ósmym tygodniu zablokowania gospodarki przez koronawirusa odwrócił się dotychczasowy spadkowy trend sprzedaży firm. Po tym jak 4 maja otworzyły się dla klientów centra handlowe i hotele, a do pracy wrócili rehabilitanci, sprzedaż firm w dniach od 4 do 10 maja zmniejszyła się o 40 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku - wyliczyli eksperci BIG InfoMonitor. W dwa poprzednie tygodnie spadek wynosił 46 i 47 proc.

Jak wskazał PAP prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, częściowe odmrożenie gospodarki podziałało również na inne branże i spadek popytu, ale i podaży, przestał się pogłębiać. „Przed nami kolejne etapy luzowania obostrzeń. Ważne, by próby powrotu nie przyniosły znaczącego wzrostu zachorowań, bo mogłoby to schłodzić nastroje i wyhamować chęć działania” - zaznaczył.

Dodał, że im ruch w gospodarce większy, tym więcej pytań o solidność płatniczą osób fizycznych i przedsiębiorstw. Wyjaśnił, że w sytuacji blokady gospodarki liczba takich zapytań spada. „W pierwszym tygodniu paraliżu wynikającego z obostrzeń gospodarczych między 16 a 22 marca było ich o ponad 20 proc. mniej niż w analogicznym tygodniu minionego roku, w kolejnych tygodniach spadek się pogłębiał, by na początku maja nieco się odbić do 40 proc. - podkreślił.

BIG InfoMonitor przypomniał, że dynamikę gospodarczą szacuje poprzez liczbę raportów sprawdzających wiarygodność płatniczą potencjalnych klientów w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. Jak podkreślili eksperci, wielu sprzedających przed podpisaniem umowy zagląda do rejestru dłużników i sprawdza, czy klient - przedsiębiorca lub osoba fizyczna - nie ma niespłaconych długów.

Jak podsumowano, w całym ubiegłym roku przedsiębiorcy sprawdzili w rejestrze BIG InfoMonitor wiarygodność płatniczą blisko 7,5 mln osób i prawie 1,6 mln firm, co oznacza, że zapytali o niemal co piątego pełnoletniego Polaka i o ponad połowę działających na rynku przedsiębiorstw.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.

PAP/ as/

CZYTAJ TEŻ:

Coraz więcej zaburzeń psychicznych z powodu COVID-19

FBI z apelem do naukowców. Chiny mogą wykraść dane!

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych