Transportowce CASA jeszcze polatają
Inspektorat Uzbrojenia MON zapowiedział przeprowadzanie dialogu technicznego dot. modernizacji samolotów transportowych CASA C-295M. Dialog techniczny ma być prowadzony z firmą Airbus Defence and Space S.A., która ma prawa autorskie samolotu C-295M.
Inspektorat Uzbrojenia poinformował w poniedziałek o chęci przeprowadzania dialogu technicznego, którego przedmiotem będzie „uzyskanie doradztwa, które może znaleźć zastosowanie w trakcie przygotowania specyfikacji technicznej dla projektu modernizacji/unifikacji samolotów transportowych C-295M eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP„.
W szczególności ma on obejmować ocenę spełnienia przez zmodernizowane samoloty „wstępnie określonych wymagań„. Sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw, szkolenia, oszacowanie kosztów modernizacji, także określenie potrzeb czasowych modernizacji. W ramach dialogu Inspektorat Uzbrojenia chce pozyskać informacje niezbędne do przygotowania postępowania o udzieleniu zamówienia.
Inspektorat poinformował też, że z uwagi na fakt, że producentem oraz jedynym właścicielem praw autorskich samolotu C-295M jest firma Airbus Defence and Space S.A., dialog techniczny zostanie przeprowadzony z tą firmą. Za udział w dialogu firma nie otrzyma wynagrodzenia. Planowany termin przeprowadzania dialogu technicznego - do 30.06.2021 r.
»»O powstającym filmie biograficznym o Edwardzie Gierku czytaj tutaj
Pierwszy C-295 (o numerze taktycznym 011) trafił do Polski 15 sierpnia 2003 r. Zakup tych maszyn od hiszpańskiej firmy CASA (obecnie Airbus Military) otworzyło w polskim lotnictwie epokę maszyn z cyfrową awioniką - wiele analogowych wskaźników w kokpicie pilotów zastąpiono w C-295 ciekłokrystalicznymi monitorami wyświetlającymi parametry lotu.
Początkowo kontrakt obejmował 12 samolotów. Jeden rozbił się w katastrofie w Mirosławcu w 2009 r. Kolejna umowa dotyczyła pięciu maszyn. Może przewieźć ładunek o masie ok. 9 t na na odległość 1455 km. Przy ładunku 4 t zasięg wzrasta do niemal 5 tys. km. Końcowy montaż odbywa się w zakładach w Sewilli, w produkcji uczestniczy polska filia Airbus Military - zakłady PZL Okęcie. Polska była pierwszym zagranicznym klientem na ten typ samolotu.
Krzysztof Kowalczyk (PAP), sek