Informacje

Coca-Cola  / autor: Mat. pras.
Coca-Cola / autor: Mat. pras.

Globalna marka, lokalna firma

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 31 października 2020, 17:00

  • Powiększ tekst

Coca-Cola towarzyszy polskim przemianom wolnorynkowym niemal od samego początku i jest mocno zaangażowana w Polsce już od 1991 r. To dziś lider branży napojów bezalkoholowych, posiadający w naszym kraju trzy zakłady produkcyjne, zatrudniający w Polsce ponad 1 800 osób, wspierający kilkanaście tysięcy kolejnych miejsc pracy w branżach współpracujących oraz zasilający budżet państwa corocznie kwotą ponad 1,3 mld zł podatków.

Mimo ugruntowanej pozycji rynkowej stale poszukujemy nowych ścieżek rozwoju. Nasza globalna strategia 24/7 zakłada tworzenie zrównoważonej oferty produktowej, w której konsumenci znajdą produkty na różne okazje, na każdą porę dnia. Dlatego w 2019 r. nasze portfolio poszerzyło się o produkty Costa Coffee Home Edition, wiodącego brytyjskiego producenta kawy znanego na rynkach całego świata. Ponadto w kwietniu ubiegłego roku dwie odrębne jednostki biznesowe połączyliśmy w jedną – Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie – zwiększając zasięg działania. – Od początku naszej działalności zainwestowaliśmy w Polsce ponad 3 mld zł, budując i wyposażając od podstaw zakłady produkcyjne, infrastrukturę logistyczno-magazynową oraz liczne elementy wsparcia całego łańcucha dostaw. W ramach realizacji naszego długoletniego planu finansowego w 2019 r. zainwestowaliśmy również 12 mln zł w nowe centrum logistyczne w zakładzie produkcyjnym w Staniątkach, a w 2020 realizujemy kolejne inwestycje – mówi Jaak Mikkel, Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Coca-Cola nie chce być tylko producentem napojów, dlatego podejmuje się wielu inicjatyw z obszaru zrównoważonego rozwoju. Wśród realizowanych działań naczelne miejsce zajmuje realizacja ambicji World Without Waste – Świat bez Odpadów.

–Zobowiązaliśmy się, że system Coca-Cola do 2030 r. pomoże w zebraniu i recyklingu dokładnie tylu opakowań, ile trafia od nas bezpośrednio do konsumentów. To więcej, niż zakładają nowe Dyrektywy Odpadowe Unii Europejskiej (90 proc. do 2030 r.). Chcemy też, by do 2025 r. wszystkie nasze opakowania na całym świecie w 100 proc. nadawały się do recyklingu, a do 2030 r. średnio 50 proc. składu opakowań produktów Coca-Cola stanowiły surowce wtórne – wyjaśnia Rory Taylor, Dyrektor Generalny Coca-Cola Poland Services. – Zależy nam na realnych działaniach i budowaniu szerokiego zaangażowania oraz partnerstwa w zakresie segregacji odpadów. Jedną z naszych inicjatyw są recyklomaty dla polskich miast i gmin, które przekazujemy już od ponad roku. Wierzymy, że Świat Bez Odpadów jest możliwy, dlatego inwestujemy w rozwiązania, które mają pomóc wprowadzić tę ideę w życie – dodaje.

Coca-Cola to globalna marka-ikona, kojarzona przede wszystkim z USA, ale mocno zakorzeniona i działająca lokalnie, dzięki czemu ma znaczący wpływ na lokalną gospodarkę. W każdym z ponad 200 krajów, w których firma jest obecna, działa w oparciu o system dwóch spółek; właściciela marek (The Coca-Cola Company) oraz spółki rozlewcy, odpowiedzialnej za produkcję, dystrybucję i sprzedaż napojów. Podobnie jest na naszym rynku. W Polsce system Coca-Cola tworzą dwie odrębne administracyjnie i prawnie spółki: Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o.

W polskich spółkach Coca-Cola zatrudnia ponad 1 800 osób, a każde z tych miejsc pracy generuje kolejnych siedem w naszej gospodarce. Większość zakupów na potrzeby miejscowej produkcji jest realizowanych w Polsce. Aż 92 proc. napojów sprzedawanych przez Coca-Cola w naszym kraju produkowanych jest tu, w rodzimych fabrykach.

–Aktywnie działamy na rzecz lokalnych społeczności, wśród których funkcjonujemy na co dzień. Zachęcamy pracowników do wolontariatu. W ostatnich latach intensywnie wspieraliśmy aktywizację kobiet i młodych ludzi na rynku pracy – mówi Jaak Mikkel, Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Od początku wybuchu pandemii COVID-19 marka była zaangażowana w akcję na rzecz walki z jej skutkami, wspierając zarówno pracowników medycznych, inne służby, szpitale, fundacje, banki żywności w Polsce oraz w krajach bałtyckich, jak i partnerów z branży gastronomicznej. Firma przeznaczyła na ten cel prawie 7,5 mln zł.

Jak istotną funkcję pełni system Coca-Cola w polskiej gospodarce, najlepiej pokazują dane w tabeli obok.

• 2,95 mld zł to wkład Coca-Cola w polską gospodarkę (0,16 proc. PKB) • 1,325 mld zł Coca-Cola odprowadza rocznie do budżetu państwa, co stanowi 0,17 proc. wszystkich wpływów budżetowych • 74 gr z każdej złotówki wydanej przez konsumenta na produkty Coca-Cola pozostaje w polskiej gospodarce • 92 proc. produktów sprzedanych w Polsce jest wyprodukowanych w tym kraju • 16 550 stanowisk pracy powstało dzięki obecności spółek systemu Coca-Cola w Polsce (dzięki jednemu stanowisku pracy w spółkach systemu Coca-Cola powstaje siedem stanowisk pracy w różnych branżach, m.in. w transporcie, cukrownictwie, rolnictwie i handlu) • 1 mld zł to wartość inwestycji Coca-Cola w Polsce w latach 2010–2020

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.