Informacje

Fot.Hisks/sxc.hu
Fot.Hisks/sxc.hu

68 proc. polskich firm nie planuje zwiększenia wydatków na badania i rozwój

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 grudnia 2013, 05:39

    Aktualizacja: 11 grudnia 2013, 10:29

  • 1
  • Powiększ tekst

Na liście tysiąca europejskich firm, które najwięcej inwestują w badania i rozwój, znalazły się tylko 4 polskie spółki (Asseco, Bank Ochrony Środowiska, Netia, Comarch). Najlepsza z nich, Asseco zajęła 627 miejsce z nakładami w wysokości 16,1 mln euro - wynika z raportu "Deloitte CE CFO Survey".

Zwycięzca rankingu - niemiecki Volkswagen wydał na taką działalność 9,5 mld euro.

Najlepsza europejska firma wydaje na badania i rozwój 60 razy więcej niż najlepsza polska firma. Z prognoz dyrektorów finansowych wynika, że 68 proc. firm w najbliższym roku nie planuje zwiększenia swoich wydatków na badania i rozwój. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, szansą na poprawę pozycji polskich firm w rankingu mogą być zatem fundusze unijne przewidziane w nowej perspektywie budżetowej.

Komisja Europejska w październiku br. ogłosiła ranking „EU Industrial R&D Investment Scoreboard”, zestawienie firm, które inwestują najwięcej w badania i rozwój w Europie i na świecie. Na liście 1 000 firm z siedzibą w UE znalazły się jedynie 4 polskie spółki. Najlepsza z nich, Asseco zajęła 627 miejsce z nakładami w wysokości 16,1 mln euro. Nieco niżej jest Bank Ochrony Środowiska (659 miejsce), który na badania i rozwój przeznaczył w ubiegłym roku 14,8 mln euro. Netia trafiła na pozycję 879 dzięki inwestycjom na poziomie 7,4 mln euro. Wśród tysiąca firm na 964 miejscu znalazł się Comarch, który wydał 5,9 mln euro. Zwycięzca tego rankingu – niemiecki Volkswagen wydał na taką działalność 9,5 miliarda euro.

- To porównanie wydatków mówi samo za siebie. Mamy sporo pracy, po pierwsze z rzetelnym raportowaniem wydatków powiązanych z realizacją prac badawczo–rozwojowych, po drugie ze zwiększeniem skali tych inwestycji. Oczywiście, przy założeniu, że Polska chce się stać eksporterem technologii i innowacji, a takie zapowiedzi padają niejednokrotnie z ust osób odpowiedzialnych za wsparcie tych starań po stronie rządowej – zauważa Magdalena Burnat-Mikosz, Partner, Lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej, Deloitte.

- Szansa przed polskimi firmami jest obecnie ogromna. Podnoszenie innowacyjności przedsiębiorstw jest jednym z priorytetów nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Na innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce ma być przeznaczone 12,5 mld euro, poprzez krajowe i regionalne programy operacyjne. To niestety tylko nieco więcej, niż Volkswagen inwestuje rocznie, jednak dla polskich firm to szansa, jakiej od dawna nie miały. Czy będą potrafiły ją wykorzystać? Wiele wskazuje niestety na to, że w najbliższym czasie nie będzie to jeszcze dla nich przedsięwzięcie priorytetowe – dodaje ekspert.

Z najnowszego, cyklicznego badania „Deloitte CE CFO Survey” (polskiej edycji), którego pełne wyniki opublikowane zostaną w styczniu 2014 roku wiemy, że zaledwie 22 proc.  polskich dużych firm zamierza zwiększyć w ciągu najbliższego roku nakłady na badania i rozwój. Aż 68 proc. utrzyma je na dotychczasowym poziomie, a jedynie 8 proc. dyrektorów finansowych przewiduje, że w ich firmie te nakłady spadną.

Polscy dyrektorzy finansowi są przekonani, że najlepszym sposobem na zwiększenie innowacyjności firmy jest finansowanie badań i rozwoju wewnątrz organizacji. W badaniu Deloitte, takie rozwiązanie wskazało 17 proc. badanych. Udział finansowy w projektach B+R dotowany ze środków UE lub funduszy krajowych wskazało zaledwie 5 proc. respondentów.

- Polskie firmy są dziś ciągle w ogonie europejskiej innowacyjności, jednak otwiera się przed nimi ogromna szansa związana z najnowszą perspektywą budżetową Unii Europejskiej. Coraz więcej szefów firm ma świadomość tego, jak ważne dla pozycji firmy na rynku jest inwestowanie w badania i rozwój, ale obecnie inwestycje w innowacyjność to jeszcze margines wydatków dużych firm. Potrzebny jest impuls, aby zaczęło się to dziać na znacznie szerszą niż obecnie skalę. Ten impuls jest jeszcze przed nami – podsumowuje Magdalena Burnat-Mikosz.

Jas

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------

Szukasz oryginalnego prezentu dla najbliższych?

Zajrzyj tutaj: wSklepiku.pl!

 

Powiązane tematy

Komentarze