Informacje

Nowe prawo w Australii / autor: Materiały prasowe
Nowe prawo w Australii / autor: Materiały prasowe

Facebook zapłaci Murdochowi. „Przełom w handlu informacją”

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 marca 2021, 11:01

  • 0
  • Powiększ tekst

Facebook zawarł umowę z News Corp Australia zaledwie kilka tygodni po przyjęciu przez ten kraj przełomowego prawa, które nakłada na firmy technologiczne obowiązek płacenia za treści informacyjne – informuje CNN Business.

Umowa z Facebookiem pozwoli na umieszczanie treści z większości lokalnych imperiów medialnych Ruperta Murdocha, w tym z australijskiej gazety, na Facebooku News - sekcji, która zajmuje się relacjami od wybranych wydawców. Warunki transakcji nie zostały ujawnione.

Umowa z Facebookiem jest przełomem w zmianie warunków handlu dziennikarskiego i będzie miała istotny wpływ na nasze australijskie firmy informacyjne – oświadczył dyrektor generalny News Corp, Robert Thomson.

Sky News Australia, nadawca należący do lokalnej spółki zależnej News Corp, zawarł oddzielną umowę z Facebookiem (FB), która „opiera się na istniejącym porozumieniu.

W zeszłym miesiącu koncern obejmujący wiele australijskich mediów i niektóre brytyjskie sklepy, a także Wall Street Journal i New York Post w Stanach Zjednoczonych - ujawnił umowę z Google (GOOGL).

Dzięki umowie publikacje News Corp ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Australii mogą być prezentowane na platformie Google News Showcase. Ale oczekuje się również, że obejmie rozwój platformy subskrypcyjnej, dzielenie się przychodami z reklam i inwestowanie w dziennikarstwo audio i wideo.

Google odmówił udostępnienia warunków tej umowy, ale News Corp twierdził, że otrzyma „znaczące płatności”.

News Corp już współpracuje z Facebookiem w Stanach Zjednoczonych, gdzie jego publikacje są opłacane za umieszczanie w sieci społecznościowej.

Ale firma naciskała na nowe zasady w Australii, gdzie toczyła się zaciekła debata na temat kodu medialnego, który zmusza Big Tech do płacenia wydawcom za wiadomości udostępniane na ich platformach.

Debata osiągnęła punkt kulminacyjny w zeszłym miesiącu, zaledwie kilka dni przed uchwaleniem ustawy. To wtedy Facebook zdecydował się zakazać przekazywania informacji z Australii. Ostatecznie przywrócił treści informacyjne po tym, jak rząd zgodził się wprowadzić pewne zmiany w ustawodawstwie.

Wcześniej Google również zagroził, że wycofa swoją wyszukiwarkę w tym kraju. Później przyjęto inną taktykę, nawiązując współpracę z niektórymi z największych organizacji medialnych w kraju, w tym z News Corp, aby wyprzedzić prawo.

News Corp był jednym z najbardziej zagorzałych orędowników prawa. Firma została zmuszona w zeszłym roku do likwidacji miejsc pracy i zamknięcia dziesiątek gazet w Australii, twierdząc, że cios pandemii koronawirusa był zbyt duży, by wytrzymać.

CNN Business/RO

CZYTAJ TEŻ: Globalny sukces Adamedu. Umowa na blisko pół miliarda złotych

Powiązane tematy

Komentarze