TYLKO U NAS
ChatGPT: Sztuczna inteligencja i wydajność pracowników. Pierwsze badania
Okazuje się coraz dobitniej, że AI będzie wspomagała ludzką pracę, również poprzez zwiększenie wydajności pracowników. Wiele jest oczywiście lęków o to, by jednocześnie zatrudnienia nie zabierała. A także, kto może czuć się zagrożony. Ostatnio takie obawy słychać było ze świata programistów i szerzej informatyków, a także np. rekruterów.
W tym tygodniu zaprezentowane zostały badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda i MIT w USA, na temat wzrostu wydajności pracowników w połączeniu ze sztuczną inteligencją. Zaprezentowano pionierskie wnioski.
My też przeprowadziliśmy mini eksperyment i poprosiliśmy ChatGPT, by na podstawie trzech wprowadzonych artykułów bazowych przygotował materiał redakcyjny.
Oto, rezultaty, przy czym „chatowi” zajęło opracowanie tego materiału ok. 3 minut, natomiast „ręczne” wprowadzenie tekstu do jego zasobów co najmniej dwa razy dłużej. Tekst zaimplementowany był w języku angielskim, ale opracowanie powstało po polsku. Takie było polecenie. Przytaczamy wraz z oryginalną pisownią:
„Badacze z Uniwersytetu Stanforda i MIT przeprowadzili badanie , które wykazało, że narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji zwiększyły produktywność pracowników obsługi klienta w jednej z firm technologicznych o 14 proc. średnio.
Badanie to jest uważane za jedno z pierwszych mierzących rzeczywisty wpływ generatywnej AI w miejscu pracy poza laboratorium.
W badaniu przeanalizowano produktywność 5 179 agentów obsługi klienta, głównie z Filipin, w firmie Fortune 500 specjalizującej się w oprogramowaniu dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Agenci zostali podzieleni na dwie grupy: z dostępem do narzędzi AI i bez. Badacze opracowali system AI, który łączył model uczenia się języka GPT od OpenAI z algorytmami uczenia maszynowego, aby udzielać agentom sugestii i linków do wewnętrznej dokumentacji w czasie rzeczywistym.
W efekcie, oprócz skrócenia czasu obsługi rozmów, zwiększenia liczby rozwiązanych problemów na godzinę i poprawy satysfakcji klientów, narzędzia AI dostarczały agentom sugestii dotyczących odpowiedzi na wiadomości klientów w czasie rzeczywistym.
Badanie dostarcza informacji na temat optymalizacji wykorzystania AI w miejscu pracy, szczególnie w kontekście wspierania nowych i mniej wykwalifikowanych pracowników, zarządzania większymi zespołami oraz wynagradzania najlepszych pracowników za szkolenie modeli AI.
Wprowadzenie narzędzi AI spowodowało zmniejszenie liczby wniosków klientów o eskalację problemów do menedżerów.
Dostęp do rekomendacji generowanych przez AI wpłynął na znaczący wzrost rozwiązania problemów i satysfakcji klientów w przypadku nowo zatrudnionych i mniej wykwalifikowanych pracowników. Wdrożenie narzędzia AI zwiększyło wskaźnik rozwiązywania problemów o 6,5 proc. oraz liczbę rozwiązań na godzinę o 13,8 proc.
Badacze odkryli, że nowo zatrudnieni agenci obsługi klienta z dwumiesięcznym stażem, którzy korzystali z wsparcia AI, osiągali wyniki równie dobre lub lepsze niż agenci z sześciomiesięcznym doświadczeniem bez wsparcia AI.
Natomiast długoterminowi i doświadczeni pracownicy odnosili mniej korzyści, jeśli w ogóle, z używania narzędzia, prawdopodobnie dlatego, że potrafili udzielić odpowiedzi klientom tak samo szybko i dokładnie, jak narzędzie AI.
Może to być niepokojące dla tego podgrupowania pracowników, gdy narzędzia te są wdrażane w miejscu pracy, ponieważ są one szkolone przy użyciu danych od najlepszych pracowników.
Rekomendacje AI można rozumieć jako zwiększenie produktywności na marginesie wysoko wykwalifikowanych pracowników poprzez kodowanie ich wzorców konwersacji i rozpowszechnianie ich wśród innych pracowników - napisali badacze w artykule.
W badaniu tym badacze nie wynagradzali agentów, którzy szkolili modele, ale uważają, że ci pracownicy mogą odgrywać kluczową rolę w skutecznym szkoleniu modeli i powinni być za to odpowiednio wynagradzani.
Mimo że badanie to stanowi znaczący krok we zrozumieniu wpływu generatywnej AI na miejsce pracy, badacze zaznaczyli w swoim artykule, że nadal wiele pozostaje do nauczenia i konieczne są dalsze badania, uwzględniając różnice między testowaniem w rzeczywistym świecie a w laboratorium.
W świetle tych wczesnych wyników badaczy, Erik Brynjolfsson zaleca zarówno pracownikom, jak i kierownictwu, aby przyjęli tę technologię.
Zacznijcie z nią eksperymentować i dowiedzcie się, co potrafi. Sprawdźcie, gdzie jest najbardziej i gdzie najmniej efektywna”, powiedział.
Firmy powinny zorganizować intensywne programy edukacyjne dla swojej załogi, aby jak najszybciej nauczyć się korzystać z narzędzi opartych na AI”.
Swoją droga bardzo ciekawe pozostaje pytanie – kto w takim razie, czyli w przypadku opracowania tekstu przez AI na podstawie oryginalnych artykułów, zachowuje prawa autorskie do tekstu?
Artykuły bazowe:
Stanford and MIT study: A.I. boosted worker productivity by 14% (cnbc.com)
Generative Ai Boosted Worker Productivity By 14%, Reveals Study (cnbctv18.com)
In A Real-World Study, AI Boosts Worker Productivity By 14% (forbes.com)
Czytaj także: Wielkie zwolnienia w IT: także w Polsce koniec el dorado. Ale są też nowe szanse
Czytaj także: Chińczycy mają problem. Amerykanie przyglądają się kolejnym technologiom