Pięć mitów dotyczących bezpieczeństwa aplikacji mobilnych
Badanie przeprowadzone przez Appdome obala kilka mitów związanych z bezpieczeństwem użytkowników smartfonów. Jak się okazuje właściciele komórek przywiązują coraz większą wagę do ochrony swoich urządzeń oraz instalowanych na nich aplikacji
W badaniu Appdome uczestniczyło ponad 10 tysięcy konsumentów z różnych części globu. Wyniki sondażu pokazują, że COVID-19 oraz lawinowy wzrost liczby cyberataków rozbudziły wśród użytkowników przenośnych terminali większe oczekiwania wobec bezpieczeństwa aplikacji mobilnych.
Wnioski płynące z raportu Appdome pozwalają rozwiać kilka mitów na temat bezpieczeństwa użytkowników smartfonów oraz tabletów. Ponadto pomagają nakreślić jasny obraz oczekiwań konsumentów oraz ich świadomości w zakresie cyberochrony. - mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Mit 1: Konsumenci nie oczekują od dostawców aplikacji bezpieczeństwa i przejmują na siebie ryzyko związane z ich użytkowaniem
W rzeczywistości konsumenci oczekują, że wydawca zapewni najwyższy poziom bezpieczeństwa. 73 proc. ankietowanych przyznaje, że przestałoby korzystać z aplikacji, gdyby nie była odpowiednio zabezpieczona przed atakami, zaś 74 proc. usunęłoby ją, gdyby została naruszona lub zhakowana. Dodatkowo 46 proc. konsumentów poinformowałaby o zaistniałym zdarzeniu znajomych.
Mit 2: Konsumenci są skłonni zrezygnować z zabezpieczeń na rzecz wprowadzenia lepszych funkcji
Lwia część konsumentów ceni bezpieczeństwo i ochronę przed złośliwym oprogramowaniem tak samo jak funkcjonalność. 36 proc. uczestników badania deklaruje, że najbardziej zależy im na bezpieczeństwie podczas korzystania z mobilnej aplikacji, a 37 proc. twierdzi, że najważniejsza jest funkcjonalność pobieranych programów.
Mit 3: Ochrona przed naruszeniami sieci i chmury powinna być priorytetem numer 1
Konsumenci najbardziej interesują się zagrożeniami na poziomie aplikacji i samym urządzeniu. Aż 62 proc. respondentów obawia się, że ktoś zhakuje ich aplikacje, a 56 proc. boi się zainstalowania złośliwego oprogramowania na smartfonie lub tablecie. Dopiero na siódmym miejscu znajdują się zagrożenia związane z chmurą (32 proc.).
Mit 4: Ochrona poświadczeń użytkownika i logowania wystarczy, aby zadowolić wymagania konsumentów
Konsumenci przedkładają zagrożenia, takie jak złośliwe oprogramowanie i hakowanie ponad utratę danych uwierzytelniających. 55 proc. użytkowników najbardziej obawia się kradzieży danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania. Natomiast 40 proc. respondentów najbardziej martwi się o bezpieczeństwo danych uwierzytelniających, co czyni je dopiero czwartym rodzajem zagrożenia.
Mit 5: Bezpieczeństwo aplikacji mobilnej ma znaczenie tylko wtedy, gdy aplikacja mobilna działa w branży regulowanej
Konsumenci wymagają najwyższego bezpieczeństwa aplikacji mobilnych w równym stopniu od wszystkich rodzajów aplikacji. Co trzeci respondent twierdzi, że „wszystkie aplikacje transakcyjne” powinny mieć najwyższy poziom bezpieczeństwa, 16 proc. wskazuje na e-portfele, a 12 proc. wymienia programy do handlu detalicznego oraz dostarczania żywności.
Jak widać użytkownicy urządzeń mobilnych przestają się zadowalać wyłącznie wygodą obsługi aplikacji oraz ich funkcjonalnością. Bezpieczeństwo i ochrona przed złośliwym oprogramowaniem są na równi z innymi krytycznymi funkcjami aplikacji mobilnej. To bardzo pozytywny sygnał, również dla branży security. Tym co powinno nas trochę niepokoić jest mniejsza świadomość konsumentów na temat zagrożeń związanych z siecią czy chmurą. - podsumowuje Mariusz Politowicz.
Czytaj też: Polska zbuduje pierwsze krajowe satelity szpiegowskie
Mat.Pras./KG