Co dalej z podatkiem od kolejowych gruntów?
Rząd we wtorek ma się zająć projektami ustaw, precyzującymi zakres zwolnień z podatku od nieruchomości gruntów kolejowych, oraz przedłużającymi dofinansowanie przewoźnikom kolejowym rekompensat za ustawowe ulgi w przejazdach.
Jak wynika z porządku posiedzenia rządu, zajmie się on przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury projektem zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Projektowane zmiany doprecyzowują zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, na których znajduje się infrastruktura kolejowa, wiążąc go z udostępnianiem infrastruktury kolejowej oraz obiektów infrastruktury usługowej, o których mowa w ustawie o transporcie kolejowym.
Według MI, celem tej regulacji jest likwidacja luki, która jest dziś wykorzystywana przez podmioty prowadzące działalność poza rynkiem kolejowym, jak również do kompleksowego uregulowania kwestii związanych z opodatkowaniem gruntów kolejowych. Jak wskazano w Ocenie Skutków Regulacji, jeden z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest wykorzystywany do unikania opodatkowania gruntów, na których znajduje się infrastruktura kolejowa, przez podmioty nieprowadzące działalności kolejowej.
Z kolei zmiany tzw. ustawy covidowej, także przygotowane przez MI, zakładają przedłużenie dofinansowania z budżetu rekompensaty za świadczenie zleconych przez organizatorów usług publicznego transportu zbiorowego, przewidzianych na honorowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu.
Inne rozwiązanie tego projektu dotyczy przeglądu i aktualizacji planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy i planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy. W związku z opóźnieniami w ich sporządzaniu z powodu epidemii koronawirusa proponuje się przedłużenie obowiązywania obecnych planów. Ma to zapewnić więcej czasu na ich przegląd i aktualizację.
PAP/ as/