Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Era nowych konsumentów 60+

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 kwietnia 2014, 08:17

    Aktualizacja: 3 kwietnia 2014, 16:35

  • Powiększ tekst

Od ponad 100 lat obserwujemy szybko postępujący proces starzenia się populacji. Sektor usług musi dostosować się do seniorów w większym stopniu niż do dzieci i młodzieży. Tymczasem, jak wynika z najnowszego badania „MMP dostawcą usług dla osób starszych”, zrealizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), przedsiębiorcy nie są gotowi na tak daleko idące zmiany.

Usługi dla seniorów

Na skutek wydłużenia się życia oraz wyraźnego spadku urodzeń, doszło do istotnych i nieodwracalnych zmian struktury wieku. Zgodnie z prognozami ekspertów, w przeciągu najbliższych 10-20 lat w Polsce przybędzie około siedmiu milionów osób w wieku 60+. Takie transformacje wywierają wpływ na funkcjonowanie całej gospodarki. Starsi konsumenci mają całą gamę potrzeb, począwszy od ochrony zdrowia, edukacji, rekreacji, opieki, pomocy w problemach codziennych, które należy zaspokoić. 

- Badanie, jakie przeprowadziliśmy, sprawdzało, czy przedsiębiorstwa są gotowe, by zmodyfikować swoją ofertę pod kątem oczekiwań seniorów – mówi Anna Świebocka-Nerkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. -  Z drugiej strony, chcemy służyć firmom konkretnymi informacjami. Dlatego analizowaliśmy profil starszego klienta oraz wskazywaliśmy kluczowe branże i usługi – dodaje.

Seniorzy stanowią coraz większą i bardziej aktywną grupę usługobiorców dla MMP. Są słowni, rzetelni i odpowiedzialni, co powoduje, że mogą być atrakcyjni dla usługodawców. Jak zatem mali i mikro przedsiębiorcy odpowiadają na potrzeby osób 60+?

Seniorzy nieatrakcyjni dla mikro i małych

Wyniki badań wskazują, że MMP mają zbyt małą wiedzę o popycie na różnego typu usługi wśród osób w wieku 60+.  Przedsiębiorcy uważają, że dostosowanie ich działalności do oczekiwań i potrzeb seniorów nie wymaga od nich większych zmian w sposobie funkcjonowania. Mimo to, większość usługodawców (64%) twierdzi, że opieranie swojej strategii marketingowej na świadczeniu usług seniorom nie jest opłacalnym kierunkiem. Tylko 28% ankietowanych  ma zamiar inwestować i dostosować swoją ofertę do nowych klientów. - Mamy nadzieję, że przedsiębiorcy uświadomią sobie nieodwracalne zmiany demograficzne, jakie obserwujemy. Kto pierwszy zagospodaruje niszę, ten wyraźnie odczuje bardzo pozytywne skutki biznesowe – przyznaje Anna Świebocka-Nerkowska.

***
Badanie było przeprowadzone w drugiej połowie 2013 r. w ramach projektu „MMP dostawcą usług dla osób starszych”, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Wzięło w nim udział blisko 1000 osób. Raport jest dostępny na stronie http://badania.parp.gov.pl/index/more/38704.

Opr. Jas

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

Sprawdź promocje wSklepiku.pl!

Nie zwlekaj!

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.