Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Patriotyzm konsumencki rośnie wraz z wiekiem

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 listopada 2023, 18:28

  • Powiększ tekst

Dla 3 na 4 Polaków ważne jest, by produkt spożywczy, który kupuje, był polski - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Wienera. Postawa zwana patriotyzmem konsumenckim rośnie wraz z wiekiem - polskie pochodzenie produktów jest „ważne” i „bardzo ważne” dla 78 proc. osób z grupy wiekowej 45-54 lat i 76 proc. badanych powyżej 55. r.ż. Kupowanie produktów pochodzenia polskiego nie jest natomiast ważne dla 12 proc. Polaków. Taki sam odsetek badanych twierdzi, że nie zwraca uwagi na pochodzenie produktu, który kupuje.

61 proc. Polaków wybierając produkt spożywczy (np. warzywa, owoce, nabiał), sprawdza, w jakim kraju go wyprodukowano lub uprawiano. Najrzadziej robią to młodzi ludzie - 44 proc. z nich twierdzi, że sprawdza kraj pochodzenia produktu podczas zakupów. Takiego działania nie podejmuje niemal co trzeci badany, nie sprawdzając, skąd pochodzi dany produkt.

W kwestii płacenia wyższej ceny za produkty spożywcze wyprodukowane w Polsce zdania Polaków są podzielone. 37 proc. zapłaciłoby więcej za polski produkt. Dokładnie taki sam odsetek badanych jest przeciwnego zdania i nie wydałby więcej w zamian za polskie pochodzenie produktu. Więcej za produkt jest w stanie zapłacić 44 proc. osób w wieku 35-44 lata i 41 proc. osób w wieku 25-34 lata” - czytamy w komunikacie.

Zdaniem niemal 60 proc. Polaków polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy. Najmocniej są o tym przekonane osoby w wieku 45-54 lata (67 proc.), a także mieszkańcy wsi (63 proc.). 4 na 10 badanych uważa, że polskie produkty są takiej samej jakości jak produkty z importu. Taką opinię najczęściej miały osoby z najmłodszej grupy badanych (18-24 lata), spośród których uważa tak 47 proc. osób oraz osoby z największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) - 48 proc. z nich zaznaczyło taką odpowiedź. 3 proc. Polaków uważa, że polskie produkty spożywcze są gorszej jakości niż te z zagranicy.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskiej próbie N=1057 osób.

Czytaj także: BIK: Kredyty mieszkaniowe biją rekordy

ISBnews

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych