Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

LOTu ku upadłości ciąg dalszy - linie potrzebują nawet miliarda złotych pomocy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 13 grudnia 2012, 09:28

  • Powiększ tekst

Minister skarbu twierdzi, że za sytuację w LOT odpowiada prezes spółki i domaga się od rady nadzorczej wyciągnięcia konsekwencji personalnych

Kierowany przez Marcina Piróga LOT stara się o pomoc publiczną na ratowanie firmy w postaci pożyczki w wysokości miliarda złotych. Jego wniosek musi jeszcze zaopiniować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, ale prace nad opinią już trwają. Po jej wydaniu zostanie przygotowane niezbędne zgłoszenie do Komisji Europejskiej. Spółka miałaby w pierwszej transzy otrzymać 400 mln zł, które pozwoliłyby jej utrzymać płynność finansową. Z tych pieniędzy pochodziłyby środki m. in. na program dobrowolnych odejść.

Ministerstwo Skarbu pozytywnie oceniło wniosek LOT. Zaznaczyło jednak, że spółka otrzymała już w przeszłości od rządu pomoc finansową. Nie wiadomo także, czy miliard złotych wystarczy, by LOT stał się rentowny.

Wczoraj zarząd LOT przedstawił plan restrukturyzacji firmy. Ma ona doprowadzić do osiągnięcia rentowności spółki w roku 2014 i zakłada obniżenie kosztów we wszystkich aspektach działalności. Sposobem osiągnięcia celu ma być m. in. optymalizacja siatki połączeń, optymalizacja finansowania i kosztów operacyjnych, zmniejszenie kosztów zakupów. Konieczna jest także większa wydajność pracy załóg czy efektywniejsza sprzedaż i marketing. Niezbędne jest także lepsze wykorzystanie floty. – Być może samolotów będzie nieco mniej, ale mają być lepiej wykorzystane, będą więcej latać – powiedział „Rz" Leszek Chorzewski, rzecznik LOT. Spółka liczy, że w ten sposób wskaźniki ekonomiczne zbliżą ją do przewoźników nisko kosztowych. Wszystkie te działania mają przynieść oszczędności na przeszło 300 mln zł w skali roku.

300 mln zł rocznie mają przynieść oszczędności po wprowadzeniu w LOT planu restrukturyzacji spółki

Elementem restrukturyzacji ma być także wprowadzanie do spółki Dreamlinera. W planie pozyskania 8 maszyn przewidywana restrukturyzacja nic nie zmienia: do marca LOT będzie miał pięć sztuk, potem w kolejnych latach będzie otrzymywać po jednym.

Restrukturyzacja obejmie jednak zatrudnienie. Można się spodziewać redukcji ok. 600 etatów. Obecnie w firmie pracuje 2087 osób. "Musimy zejść do ok. 1400 etatów w 2014 roku" – dodaje Chorzewski. Pracownikom zostanie zaoferowany program dobrowolnych odejść. Od jego powodzenia będzie zależeć faktyczna skala zwolnień.

Rzeczpospolita

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych