Informacje

Fot.Milad A380/wikipedia
Fot.Milad A380/wikipedia

Air France w tym tygodniu również nie poleci. Strajk został przedłużony

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 22 września 2014, 08:30

    Aktualizacja: 22 września 2014, 08:53

  • 0
  • Powiększ tekst

Jak podał w oświadczeniu główny dyrektor Air France, rozpoczęty w poniedziałek strajk pilotów może wydłużyć się o tydzień, do piątku.

"Żałuję, ze nasze konkretne propozycje, opracowane z myślą o uspokojeniu naszych pilotów, jak dotąd nie spotkały się z rozsądną reakcją" -

stwierdził Frederic Gagey.

Związek pilotów SNPL w czwartek ostrzegał, że piloci Air France, która jest częścią firmy France-KLM, mogą przegłosować "bezterminowe" wydłużenie strajku, o ile ich żądania nie zostaną spełnione. Strajk początkowo miał trwać do 22 września.

Według dyrekcji Air France od poniedziałku strajkuje 60 proc. pilotów, a według związkowców z SNPL - 75 proc. Odwołano około 60 proc. lotów.

Piloci nie zgadzają się na zapowiadane cięcia w wydatkach firmy, które miałyby doprowadzić do odzyskania przez Air France części rynku utraconego na rzecz tanich przewoźników oraz linii lotniczych z państw Zatoki Perskiej. Na początku września Air France zapowiedziały utworzenie spółki córki Transavia France, która ma pomóc w konkurowaniu z tanimi przewoźnikami.

Według związku pilotów SNPL firma porzuca rozwijanie Transavii w samej Francji, jednocześnie to ich obarczając za to winą, i koncentruje się na ekspansji w innych krajach Europy, wyprowadzając do nich z Francji miejsca pracy. W każdym z węzłów lotniczych obsługiwanych przez Transavię piloci mają pracować na lokalnych warunkach, co oznacza wyższe płace i lepsze warunki w samej Francji niż np. w Portugalii.

Według Reutera spór wskazuje na rozbieżności w płacach, warunkach pracy i osłonach socjalnych między krajami Europy, które teoretycznie stanowią wspólny rynek towarów i usług, lecz w rzeczywistości rywalizują między sobą.

Według SPAF - mniejszego związku zawodowego pilotów - "kierownictwo Air France ponosi całkowitą odpowiedzialność za konflikt z pilotami", a także "nie ma dla pilotów Air France interesujących propozycji, a jedynie będący nie do przyjęcia szantaż dotyczący warunków ich pracy, opierający się na przemysłowej strategii outsourcingu", czyli wyprowadzania części usług poza własny kraj lub przedsiębiorstwo.

(PAP)

Powiązane tematy

Komentarze