Rząd przed wyborami przypomniał sobie o polityce morskiej
Rząd dziś przyjął uchwałę w sprawie polityki morskiej do 2020 r., której celem jest zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB. Priorytetem tej polityki jest też wzmocnienie pozycji polskich portów morskich oraz zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego.
"Polska polityka morska ma się opierać na konstytucyjnej zasadzie zrównoważonego rozwoju i powinna przynosić wymierne korzyści obywatelom i gospodarce narodowej, wynikające z nadmorskiego położenia naszego kraju oraz zasobów morskich" - podkreślono w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Priorytetowe kierunki rozwoju polityki morskiej obejmują m.in. wzmocnienie pozycji polskich portów morskich, zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego i zapewnienie bezpieczeństwa na morzu.
Polityka obejmuje także poprawę stanu środowiska morskiego i ochronę brzegu morskiego, stworzenie warunków do rozwoju gospodarki morskiej opartej na wiedzy, racjonalne korzystanie z zasobów naturalnych środowiska morskiego. "Istotne jest także zrównoważone zarządzanie rybołówstwem morskim oraz usprawnienie zarządzania morskiego" - zaznaczył CIR.
Zgodnie z założeniami polityki morskiej rozwijane mają być porty, które są istotnym elementem infrastruktury państwa i łącza transport lądowy z morskim. Portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej są porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
Ich rozwój będzie zakładał poprawę dostępu do nich od strony morza i lądu, budowę i modernizację nabrzeży, połączeń drogowych i kolejowych na ich terenie. W ramach rozwoju porty te mają uzyskać status centrów transportowo-logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego, obsługujących również Europę Środowo-Wschodnią. Planowany jest też rozwój funkcji intermodalnych w portach będących elementami sieci TEN-T oraz zielonych korytarzy transportowych.
Z kolei, według komunikatu CIR, dalszy rozwój polskich stoczni zapewnić ma produkcja statków i obiektów pływających zawansowanych technologicznie, w tym jednostek z napędem ekologicznym, tzw. „zielonych statków”. "Oznacza to konieczność tworzenia warunków do rozwoju innowacyjnych technik i technologii, czyli w praktyce przeznaczanie środków na badania i rozwój. Efektem tych działań będzie stworzenie nowoczesnego i dobrze zarządzanego sektora morskiego" - zaznaczył CIR.
W celu zwiększenia konkurencyjności transportu morskiego zakłada się stworzenie korzystnych warunków do rejestrowania statków pod polską banderą przez przedsiębiorców żeglugowych (chodzi o obniżenie kosztów prowadzenia przez nich działalności gospodarczej).
W przyjętym przez rząd dokumencie podkreślono także, konieczność stworzenia dobrych warunków zatrudnienia i pracy na statkach. Jak wskazano niezbędne będzie podniesienie poziomu świadczonych usług związanych z obsługą statków i ładunków w portach. Zostanie w nich wdrożony model single window, tj. możliwość odprawy towarów w jednym miejscu i czasie przez odpowiednie służby.
Polska ma także dbać o poziom bezpieczeństwa morskiego, zwłaszcza, że - jak wskazuje CIR - według prognoz w ciągu kilku najbliższych lat ruch statków na Morzu Bałtyckim może wzrosnąć dwu lub trzykrotnie, co zwiększy prawdopodobieństwo występowania wypadków morskich i rozlewów olejowych.
Monitoring i koordynacja ruchu statków ograniczą ryzyko wypadków wynikające z natężonej żeglugi. Prowadzone mają być także inspekcje, które zwiększą poziom bezpieczeństwa floty w polskich obszarach morskich. Powstanie elektroniczna baza danych o polskich statkach, zakończy się budowa Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego, uruchomiony zostanie sprawny mechanizm wymiany informacji morskiej.
Kierunki rozwoju polityki morskiej wpisują się m.in. w cele Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności i Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) - poinformował CIR.
PAP/ as/