Nowy most na Wiśle połączy Małopolskę z woj. świętokrzyskim
Za 3,5 roku nowy most na Wiśle połączy małopolską Borusową z Nowym Korczynem w województwie świętokrzyskim. Obecnie mieszkańcy, którzy chcą w tym miejscu przeprawić się przez rzekę muszą korzystać z promu lub pokonać ok. 20 km do najbliższego mostu.
We wtorek w Krakowie marszałkowie województw: małopolskiego Jacek Krupa i świętokrzyskiego Adam Jarubas podpisali porozumienie dotyczące realizacji tej inwestycji. Za przygotowanie i przeprowadzenie przetargu odpowiedzialne będzie województwo świętokrzyskie. Koszty budowy mostu regiony pokryją po połowie.
"Budowa mostu i połączenie woj. małopolskiego ze świętokrzyskim uruchomi zupełnie nową nitkę komunikacyjną, ważną nie tylko dla transportu pasażerskiego, ale przede wszystkim gospodarczego. Przedsiębiorcy oczekują na to rozwiązanie, ponieważ to znacznie skróci czas dojazdu, a tym samym obniży koszty działalności gospodarczej" - mówił marszałek Małopolski Jacek Krupa.
"To spełnienie marzenia wielu pokoleń mieszkańców południowej części naszego regionu" - powiedział marszałek woj. świętokrzyskiego Adam Jarubas. Przypomniał, że w latach 30. w tym miejscu funkcjonował drewniany most, który został zniszczony w pierwszych miesiącach II wojny światowej. Jarubas poinformował, że przetarg na budowę mostu i dróg dojazdowych zostanie ogłoszony w formule zaprojektuj i wybuduj.
Nowy most łączący południową część województwa świętokrzyskiego z autostradą A4 ma mieć 670 m długości. Oprócz samej przeprawy po obu jej stronach wybudowane zostaną finansowane przez każde z województw drogi dojazdowe, a na terenie woj. świętokrzyskiego dodatkowo most na Nidzie oraz obwodnica Zbludowic (na to jedno zadanie będzie ogłoszony osobny przetarg).
"Mamy doświadczenie z podobnego partnerstwa - budowania mostu ma Wiśle w Połańcu z woj. podkarpackim. Nasze liderowanie w tym projekcie będzie tylko formalne, oczekujemy pełnego partnerstwa przy całej budowie. Zależy nam na tym, żeby wyłonić jednego wykonawcę mostu i dróg dojazdowych" - mówił wicemarszałek woj. świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.
Budowa ma ruszyć wiosną przyszłego roku, a zakończyć się we wrześniu 2019 r. Koszt całej inwestycji jest szacowany na ok. 200 mln zł - środki na ten cel mają pochodzić z budżetów województw oraz funduszy unijnych 2014-20. Województwa małopolskie i świętokrzyskie współpracowały wcześniej przy zakupie pociągów.
(PAP)