Informacje

fot. Materiały promocyjne
fot. Materiały promocyjne

Grey Goo - intelektualna podróż w czasie

Arkady Saulski

Arkady Saulski

dziennikarz Gazety Bankowej, członek zespołu redakcyjnego wGospodarce.pl, w 2019 roku otrzymał Nagrodę im. Władysława Grabskiego przyznawaną przez Narodowy Bank Polski najlepszym dziennikarzom ekonomicznym w kraju

  • Opublikowano: 20 maja 2016, 08:34

  • 0
  • Powiększ tekst

Muszę przyznać od razu - nie jestem obiektywny w ocenie "Grey Goo", produkcji, która za cel obrała sobie odtworzenie mechaniki, wyglądu i klimatu dawnych gier RTS (Real Time Strategy) z lat 90-tych. A nie jestem obiektywny dlatego, iż jako gracz najlepsze chwile za młodych lat spędzałem właśnie przy tego typu produkcjach.

A twórcy "Grey Goo" zdecydowali się nie tylko na odtworzenie kwestii mechanicznych nieco zlekceważonego w ostatnich latach gatunku, ale też poszli dalej, wyciągając dłoń do RTSowych zapaleńców w stopniu niebywałym, włącznie ze ściągnięciem do współpracy Franka Klepackiego - kompozytora-legendy, który w latach 90-tych i na początku dwutysięcznych komponował niezapomniane utwory do takich strategii jak "Command & Conquer", "Red Alert" czy "Dune 2000".

Ale moje nostalgiczne podróże zapewne mało kogo interesują, więc przejdźmy do sedna - czy "Grey Goo" jest dobrą produkcją? Wręcz znakomitą, co więcej - skrywającą pewną intelektualną i fabularną głębię.

Akcja gry toczy się na odległej planecie kolonizowanej przez rasę Beta. Ci czteroręczni giganci osiedlili się na globie i próbują żyć w pokoju. Do momentu aż na powierzchni nie zmaterializuje się tytułowa Szara Maź i jednostki ludzi, starających się Maź zwalczyć.

Tutaj warto się na chwilę zatrzymać albowiem natrafiamy na dwie pierwsze ciekawostki czyniące z "Grey Goo" tytuł wyjątkowy. Po raz pierwszy od dawna mamy do czynienia z odwróceniem powszechnego w fantastyce naukowej trendu - tym razem to ludzkość jest rasą dominującą technologicznie - Beta w porównaniu do wysokiej technologii ludzi wydają się wręcz prymitywni. Druga sprawa to sama Szara Maź - teoria Szarej Mazi jest autentyczną hipotezą naukową. W myśl niej ludzkość może przypieczętować swój los tworząc właśnie Szarą Maź - technologię samoreplikujących się maszyn, które, potrzebując miejsca na rozwój, w naturalny ewolucyjnie sposób zgładzą ludzkość.

Gra wykorzystuje obie koncepcje bardzo praktycznie w mechanice rozgrywki. Ludzie, jako zaawansowani technologicznie posiadają silne jednostki, zdolne dokonać dotkliwych zniszczeń z kolei Maź nie potrzebuje zaplecza ekonomicznego albowiem sama jest jednocześnie armią i mobilną bazą. Z kolei Beta (od których rozpoczynamy kampanię) są przyjemni w dowodzeniu i elastyczni. Co więcej twórcy włożyli masę wysiłku w urealnienie wszystkich stron - zarówno Beta jak i ludzie są nie tylko stronami konfliktu ale i kulturami z własną tradycją i historią. Czuć to podczas kampanii i w trakcie potyczek, choć przecież jest to bez przełożenia na mechanikę. A jednak wysiłek włożony w tworzenie tych ras przez twórców jest odczuwalny. Tak samo jak Szara Maź - na pierwszy rzut oka może budzić rozbawienie jednak w trakcie rozgrywki, gdy zaprezentuje swoje możliwości na polu bitwy jedyne uczucie jakie z nami pozostaje to zimny lęk i podziw przed niszczącą potęgą. Co więcej - Definitive Edition w której wydano tytuł w Polsce - dodaje jeszcze jedną rasę do konfliktu i nową kampanię. Shroud to tajemnicza armia będącą, w myśl fabuły, najpotężniejszą z dostępnych ras. Realnie jednak są doskonale zbalansowani i ich udział w zmaganiach mocno je urozmaica.

"Grey Goo" to znakomity tytuł. Dawno nie było strategii czasu rzeczywistego, która byłaby nie tylko zbalansowana i przemyślana ale i oferująca nowe rozwiązania i pomysły. I będąca, co ważne, wyzwaniem także w kampanii dla pojedynczego gracza. Warto zainteresować się tytułem. "Starcraft" ma godnego przeciwnika.

Grey Goo

producent: Petroglyph

wydawca: Grey Box

wydawca PL: Techland

Wymagania sprzętowe:

Minimalne:

System operacyjny: 32-bit Windows 7, Procesor: 3.5 GHz Intel Core i3 Dual Core or equivalent, Pamięć: 4 GB RAM, Karta graficzna: 1024 MB DirectX 11 capable video card (GeForce GTX 460 or AMD Radeon HD 5870), DirectX: Wersja 11, Sieć: Szerokopasmowe połączenie z internetem, Miejsce na dysku: 15 GB dostępnej przestrzeni

Zalecane:

System operacyjny: 64-bit Windows 7, Procesor: 3 GHz Intel Core i5 Quad Core or equivalent, Pamięć: 8 GB RAM, Karta graficzna: 1024 MB Direct3D 11 capable video card (GeForce GTX 570 or AMD Radeon HD 7870), DirectX: Wersja 11, Sieć: Szerokopasmowe połączenie z internetem, Miejsce na dysku: 15 GB dostępnej przestrzeni

tytuł

Powiązane tematy

Komentarze