Informacje

Supertankowiec Atlantas, którym transportowane są 2 miliony baryłek irańskiej ropy naftowej, wpływa 15 bm. o świcie do Naftoportu w Gdańsku, fot. PAP/Roman Jocher
Supertankowiec Atlantas, którym transportowane są 2 miliony baryłek irańskiej ropy naftowej, wpływa 15 bm. o świcie do Naftoportu w Gdańsku, fot. PAP/Roman Jocher

Irańska ropa znów w Polsce. Supertankowiec „Atlantas” zawinął do gdańskiego portu

Artur Ceyrowski

Artur Ceyrowski

Dziennikarz, publicysta, komentator

  • Opublikowano: 15 sierpnia 2016, 12:41

    Aktualizacja: 15 sierpnia 2016, 13:09

  • Powiększ tekst

Blisko 300 tysięcy ton irańskiej ropy wpłynęło do gdańskiego Naftoportu na tankowcach „Atlantas” i „Calida”. Dwa miliony baryłek, bo tyle w sumie transportowały oba zbiornikowce, trafią do Grupy Lotos. Po trwającej ponad 30 godzin operacji przepompowania ropy, cenny surowiec popłynie z Naftoportu do zbiorników Lotosu i PERN. Stamtąd ropa trafi wprost do gdańskiej rafinerii. To pierwszy od wielu lat transport irańskiej ropy do Gdańska.

tytuł

Supertankowiec "Atlantas", pływający pod banderą liberyjską, ma 333 m długości, 60,5 m szerokości i 66 m wysokości oraz nośność 319 tys. ton (DWT). Zbiornikowiec wpłynął do Naftoportu na mocy porozumienia pomiędzy Grupą Lotos S.A. oraz National Iranian Oil Company (NIOC).

ZOBACZ FILM:

To efekt prac ukierunkowanych na zwiększenie poziomu dywersyfikacji źródeł pozyskania surowców strategicznych oraz wzmocnienie bezpieczeństwa Polski w sektorze energii.

tytuł

„Atlantas” jest supertankowcem typu VLCC (Very Large Crude Carrier) i należy do największych na świecie jednostek przewożących ropę. To także jeden z największych tankowców, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu. Statek zbudowano w 2010 roku południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).

To ważna transakcja, bo jest to umowa zawierana z narodową, irańską firmą odpowiedzialną za sprzedaż ropy naftowej. To także transakcja, która przeciera szlaki. Aby ją do końca ocenić, trzeba przeprocesować tę ropę. Chcemy w 100 procentach poznać miks produktów, jaki możemy z niej wprodukować. Wówczas będziemy mogli w pełni ocenić to, na ile jest to początek długotrwałej współpracy – mówi rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.

tytuł

Rzecznik przypomniał także, że gdańska rafineria projektowana była właśnie pod przerób gatunków ropy pochodzącej z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. przerobiono tu ponad 10 milionów ton irańskiej ropy. Jak dodał Marcin Zachowicz, w pierwszym kwartale br. 25 proc. surowca przerabianego w gdańskiej rafinerii pochodziło spoza Rosji. Była to ropa ze złóż bałtyckich, litewskich i z kopali PGNiG w Lubiatowie.

AC

Więcej o transporcie ropy z Iranu dla Lotosu czytaj tutaj:

Gdańsk: Trwa rozładunek ropy z Iranu

Takiego zakupu nie było od lat. Dwa miliony baryłek ropy z Iranu wkrótce przypłynie do Gdańska!

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych