Arbitraż w sporach z bankiem lub SKOK-iem
Niesłusznie naliczone odsetki, albo opłata, nie uwzględnienie zastrzeżenia karty, zaoferowanie produktu bez ujawnienia wszystkich zagrożeń jakie się z nim wiążą – to bardzo częste powody sporów klientów z bankami i SKOK-ami. Żeby dojść swoich praw w takich sytuacjach nie trzeba od razu kierować sprawy do sądu. W przypadku banków można się zwrócić do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, a w przypadku SKOK-u do Spółdzielczego Arbitrażu Konsumenckiego.
Obie instytucje działają praktycznie na tych samych zasadach. Pierwszym i podstawowym warunkiem skorzystania z tej drogi rozwiązania konfliktu z bankiem lub SKOK-iem jest przejście całej procedury reklamacji. Dopiero gdy bank lub SKOK nie uzna reklamacji możemy zwrócić się do arbitrażu.
Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich a Spółdzielczy Arbitraż Konsumencki przy Stowarzyszeniu Krzewienia Edukacji Finansowej w Gdyni we współpracy z Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo – Kredytową. Arbitraż to szybka i tania forma rozstrzygania sporów pomiędzy usługodawcą, a konsumentem. Zarówno w przypadku banków jak i SKOK-ów wystarczy wpłacić kwotę w wysokości 50 zł i złożyć wniosek. Procedura jest jeszcze tańsza gdy spór dotyczy kwoty niższej niż 50 zł. Wtedy wystarczy wpłacić 20 zł. Jeśli opłata nie zostanie uiszczona wniosek jest odrzucany, a konsument otrzymuje informację o konieczności jej wniesienia.
Postępowanie przed arbitrem wszczyna się na wniosek złożony przez klienta. W przypadku banków taki wniosek musimy przygotować sami, sprawa jest natomiast prostsza gdy popadliśmy w spór ze SKOK-iem. Gotowy wniosek dostępny jest na stronie internetowej SKEF www.skef.pl. Można go także uzyskać drogą korespondencyjną bądź podczas wizyty w biurze SAK - ul. Legionów 126, 81-472 Gdynia.
Przed arbitrem można rozstrzygać nie tylko spory dotyczące małych kwot. Maksymalna wartość przedmiotu sporu może sięgać nawet ośmiu tysięcy złotych. Dużą zaletą tej procedury dla klienta jest fakt, że w przypadku rozstrzygnięcia korzystnego dla klienta, bank lub SKOK jest zobowiązany zastosować się do decyzji BAK lub SAK. Natomiast w przypadku rozstrzygnięcia niekorzystnego dla klienta ma on możliwość skierowania sprawy do sądu powszechnego i w dalszym ciągu ma szansę, że sprawa jednak skończy się po jego myśli.
on