Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Via Carpatia ma szansę stać się nowym, kluczowym korytarzem transportowym w Europie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 listopada 2016, 09:20

  • Powiększ tekst

Projekt Via Carpatia to ważny szlak drogowy, na którym obecnie zaawansowanie prac znajduje się w różnych stadiach: przetargi, projektowanie fragmentów tej drogi, itd. Polska zamierza powalczyć wraz ze Słowakami o fundusze z CEF – nowego funduszu Connecting Europe Facility – aby przedłużyć drogę z Rzeszowa do przejścia granicznego w Barlinku.

– Obecnie 7 krajów podpisało się pod kolejną wersją "Deklaracji Łańcuckiej", dając do zrozumienia że chcą, aby droga ta stała się nowym korytarzem Europejskim – powiedział Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR – Mamy wsparcie ze strony naszych sąsiadów – Ukrainy i Białorusi, jednak to właśnie brak środków blokuje budowę. Sposobem może być przekonanie Komisji Europejskiej, by w 2018 roku wpisała Via Carpatię do Korytarzy Transportowych Unii Europejskiej. Po wyrażeniu zgody przez KE możemy prognozować, że w 2020 roku nowa perspektywa i pieniądze zostaną przyznane, co przełożyłoby się na start prac nad korytarzem w 2022 roku.

Pełny przebieg drogi byłby dostępny w 2025-2026 roku. Myślę, że pozytywem wynikającym z sytuacji, że droga nie zostanie zrealizowana od razu w całości, jest powstanie odnogi od Via Carpatii do portów trójmiejskich przez budowaną drogę S17 i S7. Były obawy, że dociągnięcie Via Carpatii do Kłajpedy może rozpocząć walkę o palmę pierwszeństwa na Bałtyku, a porty trójmiejskie zostaną przez Kłajpedę wyprzedzone. Póki co takiego zagrożenia nie ma. Moim zdaniem – gdyby rząd chciał oprzeć się wyłącznie na pieniądzach europejskich – to droga powstanie pomiędzy 2025 a 2026 rokiem – ocenia Furgalski.

eNewsroom/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych