Kluczowa inwestycja Via Carpatia z kolejnym zezwoleniem
Wojewoda podkarpacki wydała decyzję o zezwoleniu na realizację odcinka S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem. To pierwsza decyzja ZRID dla odcinka trasy Via Carpatia między Sokołowem Małopolskim a granicą województw lubelskiego i podkarpackiego.
Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, decyzja wojewody posiada klauzulę natychmiastowej wykonalności, co pozwala wykonawcy na rozpoczęcie prac.
Rzeczniczka przypomniała, że umowa z wykonawcą tego 9-kilometrowego odcinka została podpisana w czerwcu 2018 r. Jest nim firma Mosty Łódź, a wartość kontraktu to prawie 287 mln zł.
Odcinek S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem realizowany jest systemem projektuj-buduj. Wykonawca w ramach umowy zobowiązany był m.in. do opracowania projektu budowlanego, projektu wykonawczego wraz ze specyfikacjami technicznymi oraz uzyskania decyzji ZRID. Po przejęciu terenu budowy, firma przystąpi w pierwszej kolejności do budowy mostu na rzece San, przeprawa będzie miała niespełna 400 m długości” - zaznaczyła Rarus.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i będzie przebiegał przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. (PAP)
Wykonawca będzie też prowadził prace przygotowawcze związane z wycinką drzew, rozbiórką budynków oraz przebudową kolidującej infrastruktury technicznej.
Rzeczniczka zaznaczyła, że zakończenie budowy tego odcinka planowane jest w październiku 2021 r.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
PAP (autor: Wojciech Huk)/gr