Standardy europejskie na polskiej kolei? Ponad 400 mln zł na modernizację linii Siedlce-Terespol
Umowę na prace modernizacyjne wartości 417,5 mln zł na linii kolejowej Siedlce-Terespol podpisano w środę w Lublinie. To ostatni etap prac, które do 2020 r. mają doprowadzić tę trasę do standardów europejskich.
Umowę podpisali przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe oraz spółki Trakcja, która sporządzi projekt i będzie wykonawcą prac.
Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch powiedział, że umowa podpisana w środę pozwoli dokończyć roboty modernizacyjne na fragmencie linii E-20, który jest szczególnie ważny dla transportu międzynarodowego.
Projekt stanowi dokończenie modernizacji odcinka między Siedlcami i Terespolem. Główne zadanie to modernizacja trzech dużych stacji kolejowych, Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol. Dodatkowo cały odcinek objęty projektem zostanie włączony do nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym i objęty telekomunikacją kolejową — powiedział Bresch.
Wicewojewoda lubelski Robert Gmitruczuk podkreślił, że kolejna kolejowa inwestycja w regionie poprawi jego dostępność komunikacyjną.
Przebudowa wpłynie również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami — zaznaczył Gmitruczuk.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel, podkreślił, że PKP PLK realizują program inwestycyjny, Krajowy Program Kolejowy, o wartości 66 mld zł w obecnej perspektywie finansowej. W tym roku podpisały już umowy wartości 13 mld zł; do końca roku ta kwota ma wzrosnąć do 20 mld zł.
Podpisana umowa przewiduje kompleksową modernizację stacji kolejowych w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu, na granicy z Białorusią. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, ma zagwarantować bezpieczny i sprawny przejazd pociągów. Wymienionych zostanie 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą tym odcinkiem z prędkością do 160 km/h, a towarowe - do 120 km/h. Zmodernizowany tor i wzmocnione obiekty inżynieryjne pozwolą na prowadzenie ciężkich składów towarowych.
Powstanie nowy wiadukt kolejowy na przejeździe przez drogę nr 812 w pobliżu Białej Podlaskiej, zmodernizowanych będzie 18 innych przejazdów kolejowo-drogowych.
Wykonawcą modernizacji jest firma Trakcja SA z Warszawy. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest w sierpniu 2020 r. Koszt zadania to 417,5 mln zł netto, w tym dofinansowanie unijne wynosi prawie 355 mln zł.
PAP, wPolityce.pl, sek