Ruszył przetarg na budowę systemu e-zamówień
Ministerstwo Cyfryzacji, przy współpracy Urzędu Zamówień Publicznych, uruchomiło przetarg na budowę narzędzia e-zamówienia - pierwszego elementu całościowego rozwiązania umożliwiającego udzielanie zamówień w formie elektronicznej - poinformował resort rozwoju. Jednocześnie podjęto prace nad udostępnieniem centralnej platformy zakupowej, która będzie drugą, kluczową częścią systemu.
Jak czytamy w komunkacie, konieczność elektronizacji zamówień publicznych wynika z prawa unijnego.
Celem projektu „e-Zamówienia - elektroniczne zamówienia publiczne” jest budowa narzędzia oraz standaryzacja usług i wymiany danych na potrzeby elektronizacji procesu udzielania zamówień publicznych w Polsce - wyjaśnia MR.
„Ogłoszony przez Ministerstwo Cyfryzacji przetarg na budowę narzędzia e-Zamówienia z Centralnym Repozytorium Danych to kolejny, po zeszłorocznej nowelizacji Prawa Zamówień Publicznych, krok w kierunku zapewnienia przeprowadzenia elektronicznych zamówień zgodnie z wymaganiami dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych” - napisano w komunikacie.
Od 18 października 2018 r. do przeprowadzenia kompletnego zamówienia publicznego, w rozumieniu unijnej dyrektywy, wymagane będzie przyjmowanie drogą elektroniczną oraz zabezpieczanie do terminu otwarcia ofert, wniosków i oświadczeń, a także opatrzenie ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Dla pełnej elektronizacji udzielanego zamówienia docelowo wskazane jest także wykorzystanie cyfrowej platformy zakupowej.
Tego typu platformy już dziś oferowane są zamawiającym na rynku. Jednak nieskoordynowane wdrażanie tego typu rozwiązań przez kilkadziesiąt tysięcy podmiotów zamawiających będzie działaniem nieracjonalnym ekonomicznie. Dlatego trwają prace nad stworzeniem centralnej, ogólnodostępnej platformy zakupowej. W związku z tym zakup oferowanych już dziś rozwiązań nie jest warunkiem koniecznym dla przeprowadzenia cyfrowych zamówień - poinformowało MR.
Anna Wysoczańska (PAP), sek