Informacje

UOKiK nałożył wysoką karę za zmowę przetargową

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 13 listopada 2017, 11:24

  • Powiększ tekst

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary w łącznej wysokości prawie 130 tys. zł na firmy, które próbowały wpłynąć na wynik przetargu na transport publiczny w Zgorzelcu - poinformował Urząd w poniedziałkowym komunikacie

Urząd wszczął postępowanie w tej sprawie po skardze Komendy Powiatowej Policji w Zgorzelcu. Po analizie zgromadzonych materiałów, urząd uznał, że doszło zmowy pomiędzy dwoma przedsiębiorcami: Bieleccy z Bogatyni i FHU Bielawa z Leśnej z województwa dolnośląskiego. Ubiegali się oni o wykonanie zamówienia publicznego. Poszkodowanym w tej sprawie był organizator przetargu - Gmina Miejska Zgorzelec.

W tej sprawie przedsiębiorcy zastosowali mechanizm rozstawiania i wycofywania oferty. Ich propozycje były dwiema najkorzystniejszymi. Zwycięzca przetargu zrezygnował z podpisania umowy, po to żeby zamawiający wybrał droższą ofertę drugiego uczestnika zmowy. Różnica pomiędzy obiema propozycjami wynosiła ponad 300 tys. zł. Tyle też zmowa mogła kosztować podatników, gdyby samorząd nie zorientował się, że doszło do nieprawidłowości” - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK, Marek Niechciał.

UOKiK poinformował, że za udział w zmowie przetargowej ukarał przedsiębiorców sankcją finansową w łącznej wysokości prawie 130 tys. zł.

Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

UOKiK przypomniał, że organizatorzy przetargów, którzy chcą się dowiedzieć więcej o zmowach, mogą skorzystać z bezpłatnych szkoleń organizowanych przez Urząd. Zgłaszać mogą się pracownicy administracji publicznej szczebla centralnego i samorządowego zajmujących się przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wolne miejsca na szkolenia są jeszcze w  Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi, Warszawie - podano.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych