Polska ma szansę stać się gamingową potęgą
Jeszcze w tym roku na rynku ukażą się pierwsze gry wideo pod patronatem ARP Games, spółki powołanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP). Na stypendia i pracę z mentorami ARP Games przeznaczyło ponad 0,5 mln zł. Do fazy inwestycyjnej przeszło 7 projektów. Który projekt okaże się najlepiej rokującym w trzeciej edycji dowiemy się w wakacje – poinformowało ARP
Pierwszą grą, która ukaże się już niebawem jest „Dreamo”. Pracuje nad nią zespół Hynotic Ants. Wkładając okulary VR gracz przenosi się na bezludną wyspę, a jego zadaniem jest rozwiązywanie zagadek ukrytych w lewitujących sześcianach. Z kolei Cube.ish pracuje nad artystyczną grą „Weakless”, która opowiada o wędrówce niewidomego i niesłyszącego. Tylko dzięki wzajemnej pomocy bohaterowie opowieści mogą pokonać napotkane przeszkody. Jest też gra strategiczna, w której gracz odbudowuje świat, a potem chroni go przed katastrofami („Hook’n’Build” – II edycja programu). Dla fanów thrillera psychologicznego jest gra, w której bohaterowie walczą z demonami przeszłości odkrywając prawdę stojącą za tragicznymi wydarzeniami sprzed lat, które zniszczyły ich życie.
Jak poinformował Marcin Chludziński prezes ARP, polski sektor gier wideo rośnie w tempie 10 proc. rocznie. Polska zajmuje 23 miejsce na świecie pod względem wartości przychodów z sektora gier.
Podobnie jak liczba zarejestrowanych twórców gier – obecnie w Polsce działa ich już ponad 300. W Polsce jest ponad 15 mln osób, które gry wideo traktują nie tylko jako formę rozrywki, ale też kształcenia i rozwoju – twierdzi Chludziński.
Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, twierdzi, że branża gamingowa może już wkrótce stać się naszą narodową specjalnością.
Mamy kreatywnych, młodych ludzi, dobre uczelnie, które ich kształcą, a przede wszystkim efekty, o czym świadczy 23 miejsce na liście 100 najważniejszych branżowych rynków pod względem generowanych przychodów - potwierdza Emilewicz.
Jak dodała rynek gamingowy rośnie bardzo szybko. Szacuje się, że do końca 2019 r. jego wartość może wynieść ponad 2,2 mld zł. To tempo potrzebuje odpowiedniego wsparcia, stąd programy takie jak GameInn czy konkurs organizowany przez spółkę ARP Games.
Innowacyjne branże, takie jak sektor gier wideo, to też jeden z priorytetów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Chcemy zapewnić dynamiczny rozwój w obszarach o największym potencjale intelektualnym i kreatywnym. Efekty pracy zespołów konkursowych ARP Games, które dzisiaj możemy podziwiać potwierdzają, że to dobra inwestycja dla polskiej gospodarki – mówi minister przedsiębiorczosci i technologii.
Właśnie kończy się trzecia edycja programu, kolejna rusza pod koniec czerwca. Do trzech dotychczasowych edycji zgłosiło się 78 zespołów, spośród których 25 zostało wybranych do programu akceleracji.
W Polsce są warunki do tworzenia przynajmniej jednego hitu światowego formatu rocznie. Obok dużych, giełdowych firm, jest wiele mniejszych, niezwykle kreatywnych zespołów, które świetnie wyczuwają oczekiwania graczy na całym świecie i potrafią stworzyć odpowiedni dla nich produkt. Wsparcie z naszej strony tego sektora okazało się strzałem w dziesiątkę - podsumował Chludziński z ARP.