Informacje

Biznes / autor: Pixabay
Biznes / autor: Pixabay

Polski biznes w Niemczech zwiększa obroty

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 listopada 2018, 11:53

  • Powiększ tekst

Polskie spółki działające w Niemczech przewidują w 2019 r. wzrost obrotów, deklarują zwiększenie zatrudnienia i wydatków na inwestycje - wynika z opublikowanego badania Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska).

Dwie trzecie ankietowanych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w Niemczech (65,7 proc.) ocenia sytuację biznesową swojej firmy jako dobrą lub bardzo dobrą; trzy czwarte (75,7 proc.) twierdzi, że obroty firmy wzrosną w roku 2019 w stosunku do 2018, zaś 20 proc. wskazuje, że nie ulegną zmianie - czytamy we wtorkowym komunikacie AHK Polska nt. trzeciej edycji badania.

Rynek niemiecki to zwykle pierwszy rynek internacjonalizacji polskich firm, zwłaszcza w sektorze MŚP - oceniono.

Dodano, że ponad połowa badanych przedsiębiorstw (54,3 proc.) wskazuje, że przyczyną wyjścia na rynek naszego zachodniego sąsiada było uzyskanie dostępu do nowych klientów. 31,4 proc. chciało zwiększyć skalę działania, a ok. 23 proc. badanych firm przyznaje, że „nowy rynek oznacza też możliwość pozyskania nowych kompetencji”.

Jak wynika z badania, ponad połowa (51,4 proc.) polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w Niemczech ocenia kondycję niemieckiej gospodarki jako „dobrą”, a 40 proc. twierdzi, że koniunktura w Niemczech jest „bardzo dobra”.

Jednocześnie niespełna połowa ankietowanych (45,7 proc.) ocenia perspektywy dla gospodarki Niemiec na 2019 r. „jako lepsze niż w 2018 r.”

Wśród najpilniejszych wyzwań w zakresie polityki gospodarczej Niemiec respondenci najczęściej wskazują na dostępność kadr (12,9 proc.) i obniżenie podatków (12,9 proc.).

Badanie polskich firm w Niemczech przeprowadziła w październiku i listopadzie 2018 r. na zlecenie Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska) firma Biostat. Jego celem była ocena niemieckiej koniunktury gospodarczej oraz uwarunkowań prowadzenia biznesu przez przedstawicieli polskich firm działających za Odrą.

Respondenci ocenili niemiecki rynek według 11 czynników atrakcyjności. Najlepsze oceny uzyskały: jakość infrastruktury transportowej, komunikacyjnej, IT i energetycznej (75,5 proc. zadowolonych bądź bardzo zadowolonych firm), dyscyplina płatnicza kontrahentów i przewidywalność polityki gospodarczej Niemiec (70 proc. zadowolonych i bardzo zadowolonych) i przychylność administracji w obsłudze przedsiębiorców (55,7 proc.). Najwyższy odsetek odpowiedzi krytycznych dotyczył, kosztów płac, wysokości podatków i coraz słabszej dostępności wykwalifikowanych kadr.

W ramach badania zrealizowano 70 wywiadów z polskimi firmami z takich branż, jak przemysł przetwórczy, usługi, handel, budownictwo, czy zaopatrzenie w energię elektryczną.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych