Informacje

Gruntownie zmieniły się nastroje wśród polskiego biznesu, działającego w Niemczech / autor: Pixabay.com
Gruntownie zmieniły się nastroje wśród polskiego biznesu, działającego w Niemczech / autor: Pixabay.com

Polskie firmy zdobywają niemiecki rynek

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 26 listopada 2019
  • 17:30
  • 0
  • Tagi: Biznes Niemcy Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa
  • Powiększ tekst

Mimo prognozowanego spowolnienia, 93 proc. polskich firm ponownie weszłoby na niemiecki rynek. Większość z nich deklaruje, że utrzyma bądź zwiększy sprzedaż, zatrudnienie i inwestycje - wynika z ogłoszonych we wtorek badań Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska) w październiku 2019 r. zleciła badanie polskich firm w Niemczech. Ankieta została przeprowadzona po raz czwarty.

Połowa polskich firm działających w Niemczech, ankietowanych przez AHK, ocenia stan tamtejszej gospodarki jako „dobry”, ok. 24 proc. jako „zadowalający”. „W porównaniu z ubiegłorocznymi badaniami znacznie mniejszy odsetek ankietowanych (21 proc.) mówi, że gospodarka Niemiec jest w bardzo dobrej kondycji - napisali w raporcie przedstawiciele Izby.

Mimo spowolnienia gospodarczego w Niemczech, polscy przedsiębiorcy optymistycznie widzą sytuację własnego biznesu. „Jedna czwarta ocenia ją jako bardzo dobrą, 43 proc. jako „dobrą”. Odsetek firm opisujących kondycję spółki jako „zadowalającą” pozostaje na podobnym poziomie (ok. 30 proc.) od trzech lat” - wynika z raportu.

Przedstawiciele polskich firm, oprócz pozytywnych stron działalności w Niemczech, jak: dobra jakość infrastruktury w Niemczech, dyscyplina płatnicza kontrahentów, przewidywalność polityki gospodarczej, czy udana współpraca z administracją, mają też powody do narzekania: brak dostępności kadr, wysokość kosztów płac i podatków w Niemczech.

Z naszego doświadczenia wynika, że polskie firmy na początkowym etapie ekspansji na rynku niemieckim mają problem z nawiązywaniem kontaktów biznesowych i informacją o kontrahentach. Drugą grupą problemów są regulacje i dostosowanie się do nich przez polskie firm i związana z tym certyfikacja. Często firmy pytają nas o zmiany w prawie niemieckim, zadając szczegółowe pytanie, dotyczące obowiązujących - bądź nie - przepisów - powiedział PAP Łukasz Grabowski z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Niewiele ponad jedna czwarta ankietowanych przedsiębiorców ocenia perspektywy dla gospodarki Niemiec na 2020 r. jako gorsze. „To najsilniejszy sygnał spowolnienia gospodarczego odnotowany na przestrzeni czterech edycji badania polskich spółek w Niemczech” - napisali autorzy raportu.

Z badania wynika, że gruntownie zmieniły się nastroje wśród polskiego biznesu, działającego w Niemczech.

Rekordowe prognozy wzrostu sprzedaży były charakterystyczne dla badań prowadzonych jesienią 2018 r. Wówczas wzrost sprzedaży w kolejnych miesiącach zapowiadało trzy czwarte ankietowanych spółek. W bieżącej edycji badania ok. połowa ankietowanych mówi o wzroście sprzedaży w najbliższym roku - twierdzą autorzy badania. Czterech na dziesięciu biznesmenów przewiduje obrót na niezmienionym poziomie, a zarząd co dziesiątej firmy zapowiada spadek sprzedaży.

Badanie polskich firm w Niemczech przeprowadzone zostało po raz czwarty w październiku 2019 r. na zlecenie przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat. Pierwszą edycję tego badania przeprowadzono w styczniu 2016 r, drugą i trzecią kolejno jesienią 2017 r. i 2018 r.

Celem badania była ocena niemieckiej koniunktury gospodarczej oraz uwarunkowań prowadzenia biznesu przez przedstawicieli polskich firm działających za Odrą. W ramach projektu zrealizowano 70 wywiadów z polskimi podmiotami gospodarczymi, funkcjonującymi na rynku niemieckim, reprezentującymi: przemysł przetwórczy, usługi, handel, budownictwo, zaopatrzenie w energię elektryczną i wodę oraz utylizację odpadów.

Czytaj też: Polskie firmy stać na to, by budować globalne marki

PAP, KG

Komentarze