Tylko 35 proc. największych polskich firm posiada wytyczne dla pracowników dotyczące korzystania z social mediów
Jak wynika z najnowszego badania Crisis Shield, którego agencja Think Kong jest partnerem, tylko 35 proc. największych polskich przedsiębiorstw posiada specjalne wytyczne dla pracowników dotyczące korzystania z mediów społecznościowych.
„Wrzawa, jaka podniosła się wokół wytycznych TVN 24 dla pracowników jest mocno niepokojąca, bo uświadamia, jak wielu ludzi nie postrzega swojej aktywności w social media w kategoriach wypowiedzi publicznych. Wpis, komentarz czy wrzucone na Facebook zdjęcie to wypowiedź, z którą mogą zapoznać się właściwie wszyscy. Z tego punktu widzenia, jeśli wypowiedź dotyczy np. firmy czy pracowników - nie może być obojętna pracodawcy. Dlatego wiele przedsiębiorstw tworzy wewnętrzne reguły korzystania z social media. Nie chodzi absolutnie o kontrolowanie życia prywatnego, ale o ochronę dobrego imienia, reputacji marki. Nie chodzi o zakaz krytyki i cenzurę wypowiedzi. Ale trzeba zrozumieć, że krytyczny wpis na temat zarządu czy polityki firmy publikowany przez pracownika na publicznie dostępnym profilu uderza w wizerunek firmy. Dlatego uważam, że nie ma niczego złego w tym, że menedżer wysyła do współpracowników sugestie jak zachowywać się, żeby nie szkodzić firmie. Największe światowe przedsiębiorstwa nie ograniczają się wcale do emaili. W niektórych firmach klauzule dotyczące np. krytyki kolegów z pracy w social media są częścią umów o pracę. Jak wynika z naszego badania w Polsce sytuacja także się pod tym względem zmienia. Wśród największych firm już ponad 1/3 deklaruje, że posiada wewnętrzny kodeks używania mediów społecznościowych - wyjaśnia Norbert Kilen z agencji Think Kong."
„Podstawowe wytyczne dotyczące posługiwania się i komunikacji w social media powinny, nie tylko na wypadek kryzysu, istnieć w każdej firmie” - komentuje Norbert Kilen, strategy director agencji Think Kong – „Tymczasem tylko w 35% przedsiębiorstw istnieją jakiekolwiek spisane zasady określające sposób komunikacji na Facebooku czy w innych miejscach w Internecie. Wygląda na to, że menedżerowie firm albo nie wiedzą o skali możliwych zagrożeń, albo cechuje ich przesadny optymizm”.
Badanie było realizowane przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w dniach 7 maja - 6 czerwca 2012 r. na próbie 250 największych polskich przedsiębiorstw (wg klasyfikacji GUS pow. 250 pracowników i UE wg obrotów pow. 50 mln euro) podzielonych na pięć równolicznych grup branżowych (50 jednostek) reprezentujących sektory medycyna/farmacja, finanse, budownictwo i nieruchomości, przemysł i retail.
Dariusz Chrzanowski, Grupa On Board Sp.zo.o.