Orlen i PZU zakładają nowy biznes
PKN Orlen i PZU planują wspólne zakupy marketingowe - poinformowały w poniedziałek spółki. Firmy złożyły w tej sprawie formalny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak podano w komunikacie, „obok działań związanych z wprowadzeniem PPK czy projektów CSR, PKN Orlen i Grupa PZU pogłębiają swoją strategiczną współpracę w obszarze zakupów usług marketingowych i reklamowych”. Firmy zamierzają utworzyć spółkę, która będzie świadczyła usługi związane m.in. z zakupem powierzchni reklamowej. Złożyły w tej sprawie formalny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Firmy nie podają szczegółów działalności operacyjnej nowej spółki, którą chcą powołać.
Posiadanie wewnętrznych kompetencji do zakupu usług reklamowych wpisuje się w trendy światowe. Z szacunków ANA (Association of National Advertisers) wynika, że obecnie 78 proc. marek tworzy własne wewnętrzne struktury tego typu, podczas gdy jeszcze w 2013 r. odsetek wyniósł 58 proc. - podano.
W komunikacie czytamy, że „jednym z naczelnych celów funkcjonowania reprezentowanych przez nich spółek jest stała budowa ich wartości dla akcjonariuszy, dlatego weryfikacja i optymalizacja ponoszonych kosztów, w tym w obszarze marketingu jest naturalnym działaniem mającym bezpośrednie przełożenie na przyszłe wyniki finansowe”.
Jak zaznaczył dyrektor wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej PKN Orlen Adam Burak, „działamy globalnie, nasze produkty oferowane są w ponad 100 krajach na sześciu kontynentach, a nasza detaliczna sieć sprzedaży działa nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech, w Czechach i na Litwie, a od 2019 r. również na Słowacji” Wskazał, że . przeniesienie kompetencji marketingowych, szczególnie w internecie, wewnątrz Grupy to przede wszystkim gwarancja spójności komunikacji, a co za tym idzie wzmacnianie siły naszych marek.
Łatwiej będzie też prowadzić ewaluację realizowanych kampanii i skupiać się na najbardziej efektywnych na danym rynku narzędziach - dodał.
Według dyrektora Biura Komunikacji Korporacyjnej Grupy PZU Damiana Ziąbera, „nasze przedsięwzięcie ma pokazać, że na działania marketingowe można patrzeć szerzej niż tylko w obszarze branży, w której się działa, zaś łączenie budżetów marketingowych da efekty synergii, przede wszystkim kosztowej”.
Grupa Orlen prowadzi działalność na 6 rynkach macierzystych - w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie. Koncern ma największą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieć ponad 2,8 tys. stacji paliw. Jest najcenniejszą marką w Polsce, wycenianą na poziomie 4,7 mld zł.
Z kolei Grupa PZU zarządza aktywami o wartości prawie 330 mld zł i obsługuje 22 mln klientów w pięciu krajach. Od giełdowego debiutu w 2010 roku należy do najwyżej wycenianych i najbardziej płynnych spółek na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W I kwartale 2019 roku była na trzecim miejscu pod względem wartości obrotów na warszawskiej giełdzie.
SzSz(PAP)