Informacje

Zdaniem KE Amazon łamie zasady konkurencji / autor: pixabay.com
Zdaniem KE Amazon łamie zasady konkurencji / autor: pixabay.com

AKTUALIZACJA

KE oskarża Amazon o łamanie konkurencji

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 listopada 2020, 13:25

    Aktualizacja: 10 listopada 2020, 14:16

  • Powiększ tekst

Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie antymonopolowe wobec amerykańskiego koncernu Amazon. Oskarża go o łamanie zasad konkurencji na rynku internetowej sprzedaży detalicznej. KE wszczęła też drugie dochodzenie w sprawie praktyk biznesowych firmy w handlu w sieci.

Komisja zarzuca Amazonowi, że „systematycznie opiera się na niepublicznych danych biznesowych niezależnych sprzedawców, którzy sprzedają na swoim rynku, na korzyść własnej firmy detalicznej Amazon, która bezpośrednio konkuruje z tymi sprzedawcami”.

Doszliśmy do wstępnego wniosku, że Amazon, łamiąc prawo, nadużył swojej dominującej pozycji dostawcy usług rynkowych w Niemczech i Francji. Mógł wykorzystać wrażliwe dane na dużą skalę, aby konkurować z mniejszymi detalistami. Teraz musi odpowiedzieć” na zarzuty - poinformował wiceszefowa KE Margrethe Vestager.

Strona internetowa koncernu Amazon pełni podwójną rolę. Jest internetową platformą handlową dla sprzedawców w sieci, a jednocześnie Amazon sam oferuje identyczne produkty, jak oferowane przez handlowców na jego stronie.

KE podała również, że rozpoczęła dochodzenie w sprawie możliwego preferencyjnego traktowania własnych ofert detalicznych Amazona oraz sprzedawców na platformie handlowej, którzy korzystają z usług logistycznych i dostawczych firmy Amazon.

Z zarzutami KE nie zgadza się amerykański koncern. „Amazon reprezentuje mniej niż 1 proc. globalnego rynku detalicznego, a w każdym kraju, w którym działamy, są więksi detaliści. Żadna firma nie troszczy się bardziej o małe firmy ani nie zrobiła więcej, aby je wesprzeć w ciągu ostatnich dwóch dekad niż Amazon. Ponad 150 000 europejskich firm sprzedaje w naszych sklepach, które generują dziesiątki miliardów euro przychodów rocznie i stworzyły setki tysięcy miejsc pracy” - napisała spółka w komunikacie.

Nie ma żadnych prawnych terminów zakończenia dochodzenia antymonopolowego. Czas trwania dochodzenia antymonopolowego zależy od wielu czynników, w tym od złożoności sprawy, zakresu, w jakim zainteresowane przedsiębiorstwa współpracują z Komisją, oraz korzystania z prawa do obrony.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: NBP: w ciągu roku pełna aktywność gospodarcza

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych