Maszynista, kierownik pociągu dostają powyżej średniej krajowej
Maszyniści i kierownicy pociągów to stosunkowo dobrze płatne zawody. Pracownicy bez wykształcenia kierunkowego mogą liczyć na kursy dla przyszłych maszynistów. Są popularne – na jedno miejsce przewoźnicy przyjmują zgłoszenia od trzech-czterech kandydatów – czytamy w serwisie businessinsider.com.pl
PKP Intercity zatrudniają około 1,5 tys. maszynistów oraz dodatkowo około 200 maszynistów-stażystów. Zgodnie z informacją Katarzyny Grzduk, rzeczniczki prasowej PKP Intercity, zarobki maszynisty przewyższają średnią krajową. Poziom zarobków zależy od stażu maszynisty – ci z wieloletnim doświadczeniem otrzymują nawet o kilka tysięcy zł więcej niż dostaje początkujący – informuje Marcin Walków w artykule na businessinsider.com.pl. Podobnie przedstawia się sytuacja u przewoźnika regionalnego – w Kolejach Mazowieckich (KM).
KM zatrudniają 631 maszynistów. Średnie wynagrodzenie brutto na stanowisku maszynisty w I kwartale 2021 r. wyniosło 6 910 zł. W związku z tym, że wynagrodzenia maszynistów składają się z wielu elementów zależnych od różnych czynników, np. stażu pracy, ich rozpiętość jest duża. Od wynagrodzeń początkujących maszynistów na poziomie 5000 zł brutto do wynagrodzeń sięgających ponad 8000 zł brutto – powiedziała Business Insiderowi Polska rzeczniczka KM Dorota Nowakowska.
Według przedstawicieli warszawskich Szybkich Kolei Miejskich średnie wynagrodzenie maszynisty w 2020 r. wyniosło 7 200 zł brutto.
Bonusy do pensji: deputat węglowy, tańsze bilety dla rodziny, prywatna opieka medyczna i karty sportowe
PKP Intercity dodaje, że po roku pracy zatrudnionym w spółce maszynistom przysługuje także ekwiwalent za deputat węglowy. Ponadto kolejarze w dniu swojego święta (25 listopada) otrzymują dodatkowy dzień wolny, mogą liczyć na dofinansowanie wczasów i zniżki na przejazdy pociągami dla siebie i członków rodziny.
Inne bonusy do pensji to m.in. karty sportowe, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, szkolenia, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. W kolejach regionalnych pracownicy finansowane mają też pobyty w sanatorium, oraz np. bilety na transport miejski w Warszawie.
Kierownicy pociągów, konduktorzy mają niższe zarobki niż maszyniści – co może wynikać z innego rodzaju odpowiedzialności za wykonywaną pracę. Średnia pensja na tych stanowiskach w KM sytuuje się w przedziale 3 600 zł do ponad 7 000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia w tych zawodach zależy od m.in. efektywność pracownika oraz stażu pracy.
businessinsider.com.pl/mt
Czytaj też: Pesa ma umowę ramową na 160 pociągów dla Czech