Informacje

prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz, europoseł Tomasz Poręba i podsekretarz stanu w MAP Zbigniew Gryglas / autor: Fratria
prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz, europoseł Tomasz Poręba i podsekretarz stanu w MAP Zbigniew Gryglas / autor: Fratria

W Gniewczynie Łańcuckiej ruszy produkcja wagonów towarowych

Marcin Tronowicz

Marcin Tronowicz

dziennikarz portalu wGospodarce.pl i współpracownik miesięcznika "Gazeta Bankowa"

  • Opublikowano: 16 czerwca 2021, 15:43

    Aktualizacja: 16 czerwca 2021, 15:53

  • Powiększ tekst

W środę podczas konferencji prasowej PKP Cargo europoseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba powiedział, że w zakładzie produkcji taboru kolejowego w Gniewczynie Łańcuckiej będą powstawać wagony towarowe i zakład będzie tętnił życiem. Poręba pokreślił, że na początku poprzedniej dekady zakład zatrudniał około tysiąca osób, ale został sprzedany w czasie, gdy rząd sprawowała koalicja PO-PSL

Konferencja prasowa odbyła się w środę 16 czerwca w ministerstwie aktywów państwowych tuż po podpisaniu umowy zakupu majątku po byłej Fabryce Wagonów w Gniewczynie przez PKP Cargo. Dzięki transakcji PKP Cargo będzie w stanie samodzielnie produkować wagony towarowe. Posiadanie sprawnego taboru kolejowego, w tym przede wszystkim wagonów towarowych jest kluczowym elementem dla przewoźnika kolejowego do poprawy konkurencyjności i osiągania biznesowych sukcesów.

Nowoczesne wagony są lżejsze, przewożą więcej masy, a co za tym idzie są tańsze [w przeliczeniu] na koszt jednostkowy od kilku, kilkunastu, nawet do kilkudziesięciu procent. „Element wdrożenia, czy zmiany, czy unowocześnienia taboru pozwoli nam być bardziej konkurencyjnym na rynku, pozwoli generować większe zyski dla akcjonariuszy, pozwoli nam zdobywać nowe rynki i zwiększać udziały w nich” – mówił prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz podczas konferencji.

Mamy to! Ten akt notarialny i te decyzje, które zostały podjęte przez zarząd PKP Cargo jestem pewien już niedługo, w najbliższych miesiącach przełożą się już na realny powrót produkcji wagonów na Podkarpaciu w Gniewczynie Łańcuckiej – powiedział europoseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba. „Ten zakład dobrych klika lat temu zatrudniał blisko tysiąc osób, potem został sprzedany za rządów poprzedniej koalicji PO-PSL. My postawiliśmy sobie za cel, aby ten zakład odzyskać, aby go zrepolonizować, przywrócić go w polskie ręce i dzisiaj mogę powiedzieć, że nam się to wszystko szczęśliwie udało. Myślę, że jest to taka transakcja win-win, bo i dla PKP Cargo, to o czym wspomniał pan prezes Warsewicz, to jest podniesienie konkurencyjności, to jest podniesienie potencjału zakładu, a więc możliwość konkurowania z największymi przewoźnikami towarowymi w Europie, a dla Podkarpacia to jest wielka szansa na rozwój gospodarczy, na nowe miejsca pracy, na podniesienie również gospodarcze regionu – dodał poseł Tomasz Poręba.

PKP Cargo to obecnie największy przewoźnik kolejowy w kraju, posiada flotę około 55 tys. wagonów. Jak powiedział podsekretarz stanu w resorcie aktywów państwowych Zbigniew Gryglas, do roku 2024 PKP Cargo planuje zakupić 1200 platform do przewozu kontenerów – jest szansa, że platformy te będą produkowane właśnie w Gniewczynie. PKP Cargo jest drugim największym przewoźnikiem w Europie.

Marcin Tronowicz

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.