Ruszyła największa inwestycja taborowa w historii PKP Cargo
Ruszyła realizacja największej inwestycji taborowej w historii PKP Cargo. Spółka odebrała pierwsze wagony do przewozu kontenerów
PKP Cargo zakupi ogółem 1156 platform w ramach dwóch umów z dostawcami, oraz pięć lokomotyw wielosystemowych (przetarg w tej sprawie zostanie wkrótce ogłoszony). Realizacja pierwszego kontraktu już ruszyła – chodzi o umowę z firmą Tatravagónka a.s. (Słowacja) na dostawę łącznie 936 wagonów do przewozów intermodalnych w trzech różnych konstrukcjach i długościach ładunkowych. PKP Cargo odebrało już pierwszą partię 50 wagonów. Wartość podpisanej umowy to ponad 368 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej przekracza 183 mln zł.
Zakup platform intermodalnych, również lokomotyw wielosystemowych i rozbudowa centrum terminalowego w Małaszewiczach, wpisuje się w całość projektu, który jest dofinansowany ze środków unijnych. Jest to dla nas działanie kluczowe w obszarze rozwoju naszego produktu i umacniania naszej pozycji – mówił podczas konferencji prasowej w Warszawie Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A.
Prezes przypomniał, że zgodnie ze strategią przyjętą w 2018 roku Grupa PKP CARGO ma się stać w najbliższych latach operatorem logistycznym.
Najważniejszy dla nas jest klient i oferta, którą do tego klienta kierujemy. Sytuacja rynkowa europejska i światowa pokazuje, że rozwój w obszarze przewozów intermodalnych i rozwój usług logistycznych jest kluczową aktywnością zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. PKP Cargo ma wpisaną w tę rzeczywistość strategię. Zakup platform intermodalnych to jeden z największych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Spółkę – dodaje Czesław Warsewicz.
Inwestycje w tabor intermodalny są dofinansowywane w ramach działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Budżet UE wspiera polską kolej, polski transport; UE od dawna stawia na transport intermodalny. Te 936 platform kontenerowych przez 3 lata – to jasny sygnał, że Komisja Europejska wspiera transport kontenerowy w Polsce i to też się świetnie wpisuje w tzw. nowy zielony ład, czyli zmniejszenie emisji CO2 – zauważa Witold Naturski, wicedyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Dyrektor zaznaczył, że kolej to ta branża, która w kolejnej perspektywie finansowej pozostanie na pierwszym miejscu jeśli chodzi o priorytety inwestycyjne budżetu unijnego w transporcie. Kolej i transport towarów po szynach to będzie absolutny priorytet - stwierdza Witold Naturski.
Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych podkreśliła, że projekt PKP Cargo zakupu wagonów platform do przewozów intermodalnych był jedynym w całym konkursie dużym projektem, który musiał przejść procedurę uzyskiwania akceptacji Komisji Europejskiej.
Musiał on przejść przez sito kryteriów, które były zaplanowane dla projektów intermodalnych. Było ciężko, ale przeszliście obronną ręką, naprawdę wielkie gratulacje. Projekt w trakcie oceny musiał wykazać się przede wszystkim efektywnością ekonomiczną. Tutaj wskaźniki na dobrym poziomie są gwarantem tego, że inwestycja w krótkim czasie zacznie przynosić zyski. To oznacza, że warto inwestować w intermodal – mówi Sylwia Cieślak-Wilk.