Sukces za granicą? MSZ proponuje 4i dla polskiego biznesu
Co robi MSZ dla polskich firm? Jest nowy plan promocji. Nazywa się „4i”. Ma być programem wsparcia dla bardzo konkretnych branż i polskich przedsiębiorców, których produkty i usługi są w jego ocenie jednymi z najbardziej perspektywicznych. MSZ stworzyło plan systemu promocji dla polskiej gospodarki za granicą
Pomimo bardzo trudnych warunków jakie wiążą się z pandemią koronawirusa jakie wiążą się z tym co wszyscy doświadczający doświadczaliśmy przez prawie już 1,5 roku polscy przedsiębiorcy polski biznes bardzo dobrze sobie w tych warunkach radził. Nasze wyniki eksportowe i to zarówno biorące się eksportu produktów jak i eksportu usług są jednymi z najlepszych wyników na świecie. MSZ chce teraz pomóc polskim przedsiębiorcom płynąć dalej na tej pozytywnej fali, aż za granicę.
Polski biznes bardzo dobrze sobie w tych niezwykle trudnych warunkach radzi i cieszymy się, że jako Ministerstwo Spraw Zagranicznych możemy naszych przedsiębiorców w tym zakresie wspierać. Oczywiście, nie tylko jako MSZ, bo jest to całość instytucji państwa – komentuje Paweł Jabłoński, wiceminister spraw zagranicznych.
Program promocji MSZ to integracja działań i wiedzy Ministerstwa Rozwoju Przedsiębiorczości i Technologii, Polskiej Agencji Handlu i Rozwoju, KUKE z Grupy PFR, Banku Gospodarstwa Krajowego, Polskiej Organizacji Turystycznej, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz Ambasad RP. Pierwsze skrzypce w zakresie dyplomacji ekonomicznej mają grać MSZ oraz MRPiT.
Jako podsekretarz stanu odpowiedzialny właśnie za współpracę ekonomiczną zajmuję się tym razem z Departamentem Współpracy Ekonomicznej, który przygotował plan widząc w jakich warunkach działania i jakie trendy są coraz bardziej na obecne w światowej gospodarce. Zaczęliśmy dostrzegać coraz bardziej potrzebę wskazania priorytetowych branż, które są szczególnie perspektywiczne jeśli chodzi o przyszłość - ocenił minister Jabłoński.
Obszary szczególnego zainteresowania MSZ polskimi firmami oraz ich promocją zidentyfikowane zostały następująco: branża cyberbezpieczeństwa, fintech, AgriTech (innowacje w rolnictwie), MedTech (innowacje w medycynie), zarządzanie wodą, obszar Smart Cities (rozwiazań dla inteligentnych miast), zielone technologie oraz produkcja dronów.
Aby to zrobić, stworzyliśmy strategię opartą w skrócie o coś, co nazwaliśmy „4i”. Po pierwsze: „Identyfikacja” tych kluczowych technologii tych rozwiązań, które będą w najbliższych latach najbardziej istotne. Tą identyfikację przeprowadziliśmy w ostatnich miesiącach razem z polskimi przedsiębiorcami i organizacjami branżowymi. Bardzo ciężka praca instytucji Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, PAIH, ale także organizacji branżowych. Następnie „Informacja” przekazywania tych informacji na temat szans, które pojawiają się na poszczególnych rynkach. Tutaj przede wszystkim, oczywiście, działamy za pośrednictwem ambasad zagranicznych biur handlowych PAIH-u, za pośrednictwem naszych konsulatów, także sieci w sektorze prywatnym tych kontaktów, które nasi przedsiębiorcy też mają na miejscu - ocenił Paweł Jabłoński.
Kolejnymi elementami są: integracja oraz internacjonalizacja.
Biorąc pod uwagę podobne kompetencje w tym zakresie do tego, co robi np. PAIH, powstaje pytanie, czy PAIH z MSZ nie będą w działaniach promocyjnych wchodzić sobie w drogę. MSZ twierdzi, że nie ma takiego ryzyka.
Aby tego uniknąć, zawarliśmy między ministerstwem, a poszczególnymi instytucjami, porozumienia, jak z Polską Agencją Inwestycji i Handlu, która określa zasady współpracy między Ministerstwem i centralną, także między naszymi ambasadami i konsulatami, a zagranicznymi Biurami Handlowymi po to, żeby tutaj nie było konfliktu, tylko żeby była synergia działań i uzupełnianie się - skomentował minister Jabłoński dla wGospodarce.pl
Firmy, które zainteresowane są promocją przez polską dyplomację za granicą mogą zgłaszać się na adres [email protected].
Do maila należy dołączyć opis oferty w postaci 1 slajdu w języku angielskim ze wskazaniem jej rynkowych przewag konkurencyjnych, informacji o potencjalnych odbiorcach oferty (jakie instytucje, organizacje, korporacje) oraz informacji o rynkach zainteresowania.