Jędrzejak: Banki inwestycyjne stawiają na edukację
Początki popularyzacji rynku Forex, kontraktów różnicowych oraz wielu innych, wyglądały dość przaśnie, a jej podstawą były agresywne reklamy zapewniające o milionowych zyskach w ciągu kilku tygodni mówi w wywiadzie dla wGospodarce.pl dr Maciej Jędrzejak, dyrektor zarządzający Saxo Bank Polska.
Banki inwestycyjne, brokerzy coraz częściej ogniskują swoją komunikację z potencjalnym klientem wokół intensywnej edukacji ekonomicznej. Czy ten wyraźny trend na polskim rynku wzmocni się w kolejnych latach?
Faktycznie, po wielkim boomie na ofertę banków inwestycyjnych, wiele instytucji udostępniających usługi brokerskie zrozumiało, że kluczem do podtrzymania relacji z klientem jest jej zacieśnianie poprzez dostarczanie materiałów edukacyjnych. Początki popularyzacji rynku Forex, kontraktów różnicowych oraz wielu innych, wyglądały dość przaśnie, a jej podstawą były agresywne reklamy zapewniające o milionowych zyskach w ciągu kilku tygodni. Saxo Bank Polska, korzystając z globalnego doświadczenia, od początku stawiał na merytoryczne treści, zupełnie pomijając etap „gigantycznych zysków w tydzień”. Po kilkuletniej obecności w Polsce dostrzegamy, że taka długofalowa i rzetelna współpraca z klientem przynosi pozytywne efekty, co tylko przekonuje nas, że kroczymy słuszną drogą
Jakie praktyczne formy przybiera edukacja, o której pan wspomina?
Przede wszystkim staramy się na bieżąco informować potencjalnych oraz obecnych klientów o aktualnych wydarzeniach gospodarczych, prognozując jednocześnie ich oczekiwany wpływ na klimat inwestycyjny światowej gospodarki. Codziennie dystrybuujemy do mediów wiele materiałów, artykułów, analiz, korzystając z bogatego zaplecza eksperckiego jakim dysponujemy. Naszym najnowszym projektem było uruchomienie centrum edukacyjno – prasowego: saxobank247.pl , dzięki któremu zarówno media, jak i inwestorzy mogą bezpłatnie korzystać ze wszystkich publikowanych tam materiałów. Dodatkowo, dla najaktywniejszych klientów, umożliwiliśmy wyjazd do naszej centrali w Kopenhadze, gdzie organizowane jest bezpośrednie spotkanie z głównymi analitykami Saxo Bank. Inwestor ma zatem możliwość bezpośredniej wymiany pomysłów na trade’y oraz strategię rynkową. Ta usługa dostępna jest również z poziomu saxobank247.pl. Edukując, chcemy przede wszystkim budować relację opartą na bezpośrednim kontakcie, i to faktycznie sprawdza się w rzeczywistości. Przewidujemy, że rynek usług inwestycyjnych będzie podążał w tę stronę .
Mówi pan, że w komunikacji banków z klientem coraz częściej zarysowuje się tendencja do bezpośredniego kontaktu. Jak to wygląda w Pana pracy?
Na co dzień spotykam się z wieloma obecnymi i potencjalnymi klientami. Staram się zdiagnozować ich potrzeby inwestycyjne i „uszyć” ofertę adekwatną do wymagań, a możliwości mamy naprawdę dużo. Ciekawe, że ludziom, których spotykam na co dzień, często zależy również na zwykłej, „luźnej” rozmowie o bieżących wydarzeniach w Polsce oraz na świecie. Oczywiście, z racji wykonywanego zawodu, który w wielu aspektach jest również moją pasją, uważnie śledzę to co dzieje się w gospodarce i polityce. Chcąc wejść w szerszą interakcję z inwestorami oraz przenieść te „luźne” rozmowy - o których wspominałem - do Internetu, postanowiłem założyć autorskiego bloga, gdzie każdy zainteresowany może wyrazić swoje zdanie na temat aktualnych wydarzeń. Myślę, że ta decyzja znakomicie wpisuje się w to co osobiście wierzę – siłę bezpośrednich relacji opartych na wiedzy i zaufaniu.