Analizy

autor: Pixabay.com
autor: Pixabay.com

Polacy coraz chętniej stawiają na nowe auta

Zespół analiz Carsmile

  • Opublikowano: 11 lutego 2020, 18:30

  • 1
  • Powiększ tekst

Coraz częściej sięgamy po nowe auto, rezygnując z zakupu kolejnej „używki”. Aż jedna trzecia osób, które zdecydowały się na najem długoterminowy, wcześniej jeździła używanym samochodem kupionym za gotówkę.

Przeciętny wiek auta w Polsce wynosi obecnie 14 lat, co jest wynikiem o 3 lata gorszym od średniej dla całej UE i aż o 7 lat gorszym od europejskiego lidera, jakim jest Luksemburg. Winą za taki stan rzeczy ponosi przede wszystkim ogromny import samochodów używanych. W 2019 roku sprowadzono do Polski ponad milion aut osobowych, dwa razy więcej niż zarejestrowano nowych - takie dane opublikowało ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów).

Czy najem długoterminowy może zmienić te niechlubne statystyki? Jest na to szansa. 35 proc. użytkowników, którzy w styczniu złożyli wniosek o abonament samochodowy, wcześniej jeździło autem używanym kupionym za gotówkę. W jaki sposób ankietowani nabywali swój poprzedni samochód?

Zaskakujące odpowiedzi

W styczniu największą grupę stanowiły osoby, które w chwili składania wniosku o abonament, jeździły autem używanym kupionym za gotówkę. Na drugim miejscu, z wynikiem na poziomie 32 proc. znalazł się leasing (nie ma tu niestety rozróżnienia czy chodzi o pojazd nowy, czy używany, ale firmy leasingowe nie chcą finansować aut starszych niż kilkuletnie). Pozycja „używane kupione za gotówkę” zawsze była wysoko w wynikach ankiety, ale dopiero dane styczniowe pokazały jej wyraźną przewagę nad innymi formami zakupu i finansowania samochodu. W sumarycznych danych za ostatnich 6 miesięcy, posiadacze „używek”, którzy zdecydowali się na wynajem nowego auta, też mają silną reprezentację (33 proc), ale osób korzystających wcześniej z leasingu jest nieco więcej (36 proc.).

Cel: odmłodzić rynek o 3 lata

Jeśli tendencja obserwowana w styczniu potwierdzi się w kolejnych miesiącach, będzie to bardzo dobry znak dla całego rynku. Będzie można wtedy powiedzieć z całą pewnością, że abonamenty powodują odmłodzenie floty samochodowej na polskich drogach. Jeśli branży wynajmu długoterminowego uda się poprawić polskie statystyki średniego wieku aut o 3 lata, to będziemy świętować duży sukces – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Abonament pozwala na korzystanie z nowego pojazdu bez konieczności angażowania własnych oszczędności. Umowy podpisywane są zwykle na 3 lata. Po tym okresie można wybrać nowy samochód, który będzie bardziej ekologiczny i wyposażony w nowinki techniczne. Przy okazji odpada problem poszukiwania nabywcy na dotychczasowe auto, a także ewentualnych napraw, które nie zostałyby pokryte z gwarancji.

Zespół analiz Carsmile

Powiązane tematy

Komentarze