"Rz": Polska jest czwartym eksporterem czekolady na świecie
Polska jest piątym producentem wyrobów czekoladowych w Unii Europejskiej i czwartym ich eksporterem na świecie. W Polsce rośnie spożycie czekolady. Niestety większość producentów tego wyrobu w Polsce to firmy z kapitałem zagranicznym
Według danych agencji Nielsen opublikowanych w poniedziałkowej „Rzeczpospolitej” wartość Polskiego rynku wyrobów czekoladowych w czerwcu 2021 r. wyniosła 7,65 mld zł, co oznacza wzrost o 0,5 proc. rok do roku. Produkcja sięgnęła w tym czasie 189 tys. ton i utrzymała się na podobnym poziomie jak rok wcześniej - czytamy w gazecie.
Niestety najwięksi producenci czekolady w Polsce to firmy w całości lub w części z kapitałem zagranicznym. Jest tak w przypadku firm Lotte Wedel, Wawel, Ferrero Rocher, czy Milka (Mondelez). Do polskich producentów zaliczają się m.in. Goplana i Terravita.
W 2020 r. kraje Unii Europejskiej wyprodukowały 3,54 mln ton słodyczy czekoladowych. Osiem krajów, które wytwarzają najwięcej, to około 90 proc. produkcji całej UE.
Trzej najwięksi producenci produkują niemal 60 proc. europejskich słodyczy czekoladowych: najwięcej Niemcy – 33 proc., dalej Włochy – 15,6 proc. i Francja – 9,2 proc. Na kolejnych miejscach są Holandia – 9, Polska – 6,7 i Belgia – 6,6 proc. Najwięksi światowi eksporterzy to Niemcy – wartość ich eksportu to 4,9 mld dol. (17 proc. udziału w światowym eksporcie słodyczy czekoladowych), Belgia 3,1 mld (11 proc.) i Włochy 2,1 mld (7,3 proc.). Polska awansowała na czwartą pozycję pod względem sprzedaży produktów czekoladowych za granicę, tuż za Włochy. Wartość naszego eksportu to prawie 2,1 mld dol.” - podaje dziennik.
Gazeta podkreśla, że spożycie czekolady w przeliczeniu na statystycznego Polaka wzrosło z 4 kilogramów w 2007 r. do 5,2 kg w 2020 r. Nadal jednak wyraźnie odstajemy od światowych liderów konsumpcji czekolady. Austriacy i Niemcy zjadają po 8,3 kg czekolady rocznie - pisze „Rz”.
Statystyczny Polak na słodycze z dodatkiem kakao wydaje 190 zł rocznie. Najpopularniejszymi produktami są tabliczki czekolady (28,2 proc. rynku) i praliny (27,2 proc.) - dodaje gazeta.
Czytaj też: P4 (Play) ma nowe kredyty na 5,5 mld zł. Chce przejąć UPC
mt/PAP