Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com

Zaostrzenie kontroli i wyższa akcyza. Pomysł opozycji na starsze auta

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 grudnia 2021, 13:20

  • Powiększ tekst

Parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej przygotowali interpelację, w której proponują zaostrzenie kontroli emisji spalin i wyższa akcyza na nieekologiczne auta. To ma być odpowiedź na poprawienie środowiska w polskich miastach

Jak informuje portal „Auto Świat” - parlamentarzyści w swoim apelu powołują się na nowe rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące górnych poziomów stężeń zanieczyszczeń powietrza dla sześciu głównych zanieczyszczających je substancji, tj. pyłów zawieszonych PM2,5; pyłów zawieszonych PM10; dwutlenku azotu; dwutlenku siarki; tlenku węgla oraz ozonu. Przytoczone są również badania, według których normy przyjęte w prawie unijnym i polskim są przekroczone w polskich miastach.

Politycy chcieliby zmorzonych kontroli emisji spalin i zmiany prawa akcyzowego, lub opłat rejestracyjnych, które byłyby uzależnione od emisji spalin pojazdów, co ewidentnie najmocniej wpłynęłoby na starsze samochody, szczególnie z silnikiem napędzanym olejem napędowym.

Pomysł uderzyłby najbardziej w biedniejsze osoby, które nadal korzystają z starszych pojazdów. Auta zarejestrowane w Polsce są jednymi ze starszych w Europie. ACEA ich średni wiek oceniła na 14 lat i 1 miesiąc, co pozwoliło znaleźć się Polsce w ogonie unijnej stawki – na siódmym miejscu od końca. Gorzej niż w Polsce pod względem wieku aut jest m.in. w Estonii (16,7) oraz na Litwie (16,8).

To nie wszystko, bowiem warto też brać pod uwagę ceny samochodów. Mowa między innymi o inflacji czy o problemach wynikających z pandemii. Samochody z drugiej ręki drożeją w szalonym tempie mimo rosnącego importu. Właśnie padł kolejny rekord – ceny i wieku. W listopadzie 2021 r. w Polsce zarejestrowano ponad 73,3 tys. używanych aut sprowadzonych z zagranicy. Natomiast mediana wyniosła 22,5 tys. zł, o 3,5 tys. zł więcej niż rok temu. Kłopoty z dostępnością nowych pojazdów zniechęcają właścicieli do pozbywania się dotychczas użytkowanych.

Interpelacja na razie czeka na odpowiedź Ministra Infrastruktury.

Czytaj też: Izera bliżej niż dalej

Auto Świat, Bankier, Puls Biznesu/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych