Rosja nie przebiera w środkach. Kopiuje legendy
Nowi inwestorzy stworzyli kopię sieci kawiarni Starbucks, która w piątek rozpoczęła działalność w Moskwie pod anglojęzyczną nazwą Stars Coffee. Jej logo przedstawia charakterystyczną syrenę z amerykańskiego pierwowzoru, ale w tradycyjnym rosyjskim nakryciu głowy - kokoszniku. Starbucks zamknął swoje kawiarnie w Rosji w maju w odpowiedzi na rosyjską inwazję na Ukrainę.
Firma z siedzibą w Seattle była jedną z najbardziej rozpoznawalnych zagranicznych marek, które wycofały się albo zawiesiły swoją działalność w Rosji w reakcji na wywołaną przez Kreml wojnę.
Wycofanie się z kraju takich firm jak McDonald’s, IKEA czy H&M miało być psychologicznym ciosem dla Rosjan, którzy przyzwyczaili się do wygód kultury konsumenckiej w zachodnim stylu, ale rosyjscy przedsiębiorcy dostrzegli w tym swoją szansę - skomentował portal Euronews. Jak dodał, restauracje należące wcześniej do McDonald’s otworzyły się jakiś czas temu w Rosji pod nazwą Smacznie i Kropka, a „tamtejsze menu pokazuje, że naśladownictwo jest najwyższą formą pochlebstwa”.
Aktywa Starbucksa wykupił Junus Jusupow, popularny rosyjski raper, znany pod pseudonimem Timati, i restaurator Anton Pinski. Na czwartkowej konferencji prasowej nowi właściciele obiecali otworzyć wszystkie dawne kawiarnie Starbucksa w kraju pod szyldem Stars Coffee, a nawet rozszerzyć działalność. Stars Coffee importuje ziarna kawy z Ameryki Łacińskiej i Afryki, a inne potrzebne produkty pochodzą z Rosji - wyjaśnił Timati.
Od czasu wejścia na rosyjski rynek w 2007 roku Staburcks otworzył w Rosji około 130 kawiarni.
PAP/RO