Informacje

Forum Cyfrowe wGospodarce.pl / autor: Fratria
Forum Cyfrowe wGospodarce.pl / autor: Fratria

Nowe cyfrowe usługi przed nami - Druga DEBATA Cyfrowego Forum wGospodarce.pl

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 marca 2023, 15:59

    Aktualizacja: 22 marca 2023, 20:57

  • Powiększ tekst

Od sprawnego i bezpiecznego poruszania się w cyberprzestrzeni zależy już nie tylko rozwój innowacji i technologiczna rewolucja, ale także stabilne funkcjonowanie gospodarki, państwa i obywateli. Cyfryzacja jest obecna właściwie już w każdej dziedzinie naszego życia – od edukacji, ochrony zdrowia, poprzez administrację i przemysł obronny, po komunikację i codzienne zakupy. Stąd wynika potrzeba stworzenia pierwszego Cyfrowego Forum wGospodarce.

22 marca br. odbyła się druga debata Cyfrowego Forum wGospodarce. Tematem przewodnim były cyfrowe zmiany w usługach, wykorzystanie nowych technologii w reformach administracji publicznej, służbie zdrowia, szkołach oraz na Poczcie Polskiej. Co zadeklarowali przedstawiciele tychże podmiotów? Całość spotkania poprowadził Maksymilian Wysocki, redaktor zarządzający portalu wGospodarce.pl.

Cyfryzacja służby zdrowia

Intuicyjnie, sprawnie, łatwo i szybko – chcemy, by cyfryzacja dotknęła wydatnie obszar usług świadczonych dla pacjentów w służbie zdrowia.

Obszar zdrowia cyfrowego zaczyna się bardzo dobrze rozwijać. Sama świadomość pacjentów umożliwiła nam dalsze procedowanie działań w obszarze cyfryzacji. Pierwsze działania w cyfrowym obszarze zdrowia to telemedycyna. Pacjent zaczął bardziej świadomie kontrolować swój stan zdrowia. Telemedycyna i odpowiedzialność pacjenta to okres kilku lat, które mamy już za sobą. Drugi aspekt to jest dokumentacja medyczna. To newralgiczny obszar rozwoju cyfrowego w służbie zdrowia. Pamiętamy dokumentację medyczną w formie papierowej, ale chcielibyśmy, by ta dokumentacja była w formie elektronicznej. Już przed pandemią został ten aspekt uregulowany. A po trzecie – dosprzętowienie podmiotów. Roboty ze sztuczną inteligencją odgrywają kluczową rolę we współczesnej medycynie. Sztuczna inteligencja nie wyprze jednak lekarza. Gdy mamy wyniki swoich badań i na przykład zdiagnozowane choroby współistniejące, to każdy z nas wymaga innego leczenia, innego podejścia, nawet gdy dana jednostka chorobowa jest taka sama u jednego, jak i u drugiego pacjenta, mówił Piotr Węcławik, dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Zdrowia.

Przed nami standaryzacja języka, wymóg przekazywania danych pomiędzy podmiotami – co jeszcze nowego w medycynie, pyta prowadzący Maksymilian Wysocki.

Przed nami rozwój e-recept, raportów propacjenckich, które będą przekazywały informacje o tym, ile leków pacjent wykupił, dlaczego nie wykupił, dlaczego w takiej ilości, a nie na przykład zalecanej przez lekarza. Przed nami również rozwój telemedycyny, która jest odpowiedzią na braki kadrowe medyków. W wielu przypadkach nie ma konieczności osobistego kontaktu z lekarzem, dodaje Piotr Węcławik.

Cyfryzacja edukacji

Podczas debaty Maksymilian Wysocki zapytał Mateusza Rafała, dyrektora Centrum Transformacji Cyfrowej, czy cyfryzacja edukacji z nami zostaje, czy zakończyła się wraz z pandemią?

Cyfryzacja nie zaczęła się wraz z pandemią i z jej końcem też się nie skończy. Widzimy pewne kroki, które były bardziej radykalne w kierunku cyfryzacji szkół. Za nami start programu „Laboratoria przyszłości”. Dzisiejsza szkoła wymaga cyfryzacji. Szkoła została postawiona przed trudnym zadaniem w czasie pandemii i stanęła na wysokości zadania. Sektor publiczny wspomógł działania ucyfrowienia szkół. „Państwo musi być przedsiębiorcze, państwo musi być rzutkie” – Program „Laboratoria przyszłości”, na który poszło ponad miliard złotych, stał się odpowiedzią na potrzeby cyfryzacji szkół.

Tak jak w naszej przeszłości wyeliminowano analfabetyzm, tak samo dzięki „Laboratoriom przyszłości” dokonała się rewolucja. Program zostaje z nami na dłużej i wymaga działań holistycznych, dodaje gość debaty.

W przyszłości Ministerstwo planuje wsparcie rozwoju talentów młodych ludzi i wspomaganie uczniów w wyborze ich własnej ścieżki życiowej.

Walka z dezinformacją

Maksymilian Wysocki wspominał o tym, że jesteśmy nie tylko w trakcie wojny za wschodnią granicą, ale też w roku wyborczym, a to stwarza olbrzymie pole dla dezinformacji cyfrowej. Jak sobie z tym radzić?

Nie ma wiążącej definicji dezinformacji wobec wszystkich działań, które dzieją się w Internecie. Najwięcej treści szkodliwych jest opatrzona znakiem zapytania. W 15 minut można wstrząsnąć każdym tematem. My, jako czytający treści w Internecie, powinniśmy włączyć krytyczne myślenie, czytanie ze zrozumieniem i być wyczulonym na rywalizację marek produktów na rynku, które walczą o naszą uwagę. Taka postawa pozwala odfiltrować prawdę od szkodliwych treści, mówi Mateusz Mrozek.

Mateusz Mrozek przekazał, że dezinformacja pojawia się po to, by wpłynąć na nasze zachowanie. Kiedy czujemy w danej informacji jakiś ładunek emocjonalny, powinniśmy przyjmować taką informację z refleksją i ją zweryfikować. Emocje są polem do manipulacji.

Pana Kamila Mroczka zapytano o to, jak rozwijać współpracę oraz wymianę wiedzy i doświadczeń między NGO, środowiskiem naukowym i biznesem, aby przeciwdziałać zjawisku dezinformacji?

Naszą rolą jest aktywny udział w debacie, staramy się obserwować to, co dzieje się w przestrzeni cyfrowej. Edukacja jest kluczowym elementem działań. Nieodpowiedzialna informacja może prowadzić do opłakanych skutków w gospodarce. Każda informacja może wywołać destabilizację. Takie działania powinny wiązać się z odpowiedzialnością karną, dodał Kamil Mroczek, członek zarządu NASK.

Nowe rozwiązania Poczty Polskiej

Panią Kingę Dobrzyń, zastępczynię dyrektora Biura Oferty Produktowej i Marketingu Poczty Polskiej zapytano, w jaki sposób Poczta Polska pójdzie za trendem cyfryzacji.

Już wkrótce pojawi się usługa korespondencji cyfrowej na Poczcie Polskiej. W chwili obecnej Poczta Polska, jako dostawca usługi publicznej, spełnia wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem tej usługi. Dostawca Poczta Polska przeszedł już proces audytu. Jesteśmy podmiotem, który pierwszy realizuje w Polsce usługę listów mejlowych. Już za chwilę może nie być listów poleconych, słynnych żółtych karteczek i awiz papierowych. Tę usługę Poczta Polska będzie realizować jako pierwszy podmiot na rynku.

Co ważne, wdrażane przez Pocztę Polską rozwiązania są realizowane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Współpracujemy na przykład z NASK, analizujemy zagrożenia. Sama usługa gwarantuje nam, że coś jest uwierzytelnione. To nie jest zwykły e-mail, to kosztuje, dlatego Poczta Polska wypracowała wiadomość mejlową, za którą trzeba zapłacić. Usługa, którą świadczymy na rynku nie będzie narażona na spam, profilowanie, niechciane reklamy, ona ma służyć tylko i wyłącznie bezpiecznemu dostarczaniu wiadomości.

Jeszcze do niedawna nikt nie wyobrażał sobie elektronicznej recepty, która obecnie jest czymś niemal oczywistym. Podobnie będzie z nową usługą Poczty Polskiej.

Pierwsze Forum Cyfrowe wGospodarce, JB 

Czytaj też: CYFROWE FORUM WGOSPODARCE.PL 2023 - WIDEO

Pierwsze Forum Cyfrowe wGospodarce, jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych