Fałszywki i podróbki kosztują fortunę. I miejsca pracy
W Polsce z powodu podrabiania produktów w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawkarskim corocznie dochodzi do utraty ponad 18 000 miejsc pracy, wynika z badania Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Fałszywe towary to dla prowadzących legalną działalność producentów europejskich w wymienionych sektorach strata 16 mld euro rocznej sprzedaży, a w konsekwencji eliminacja prawie 200 000 miejsc pracy dla całej gospodarki.
W badaniu EUIPO, opierającym się na danych z lat 2018-2021, stwierdzono, że w sprzedaży legalnych: odzieży i obuwia, kosmetyków i zabawek notowano roczne straty w wysokości, odpowiednio, 12 mld euro, 3 mld euro i 1 mld euro. Łącznie w tych sektorach Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i Austria poniosły największe straty, przy czym sprzedaż towarów oryginalnych zmniejszyła się o prawie 8 mld euro, podano.
Co dziesiąta zabawka w UE to podróbka
„Sektor zabawkarski jest tym najbardziej dotkniętym podróbkami; ze sprawozdania wynika, że w całej Unii sektor ten ponosi straty w wysokości 8,7 proc. [całkowitej sprzedaży], a w ponad połowie krajów Unii odsetek jest dwucyfrowy. Pięć państw, w których sprzedaż zabawek jest najbardziej podatna na towary podrobione, to Malta (16,2 proc.), Chorwacja (14,2 proc.), Cypr (14,1 proc.), Węgry (13,7 proc.) i Słowenia (13,1 proc.). Niemcy, które straciły 334 mln euro przedaży, są krajem najbardziej dotkniętym przez podróbki zabawek. Straty te stanowią jedną trzecią całej utraconej sprzedaży w UE w sektorze zabawkarskim” - czytamy w komunikacie.
Przemysł odzieżowy i obuwniczy, największy sektor analizowany w tym badaniu pod względem sprzedaży, ponosi straty na poziomie około 5 proc. w Europie, przy czym kraje w których odnotowano najwyższe straty to: Cypr (10,7 proc.), Irlandia (10,2 proc.), Luksemburg (9,2 proc.), Litwa (9,1 proc.) i Estonia (8,7 proc.).
»» O bulwersującym wystąpieniu wiceminister klimatu w Brukseli czytaj tutaj:
Zielińska w Brukseli ogłasza plan dla Polaków. Redukcja CO2 o 90 proc.
Chcą płacić za unijne pochwały ubóstwem Polaków
5 proc. strat w kosmetykach
Spośród trzech badanych sektorów, sektor kosmetyczny poniósł najmniejsze straty z powodu podrobionych towarów. W sprawozdaniu EUIPO stwierdzono, że straty działających legalnie producentów kosmetyków wynoszą nieco mniej niż 5 proc. całkowitej sprzedaży w UE. Francuski przemysł kosmetyczny ucierpiał najbardziej pod względem wartości bezwzględnych, odnotowując straty w sprzedaży w wysokości 800 mln euro rocznie. W sprawozdaniu odnotowano największe straty w Bułgarii (8,7 proc.), na Cyprze (7,9 proc.), w Rumunii (7,9 proc.), Portugalii (7,7 proc.) i na Węgrzech (7,6 proc.), wskazano również.
Oprócz strat pieniężnych i wpływu na rynek pracy w sprawozdaniu zauważono, że podrabianie produktów, w szczególności w sektorach kosmetyków i zabawek, może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Jak wynika z oceny zagrożeń przestępczością przeciwko własności intelektualnej przeprowadzonej przez EUIPO w 2022 r., takie potencjalnie szkodliwe produkty stanowią 15 proc. podrobionych artykułów przechwyconych na granicach zewnętrznych UE.
„Przeprowadzone przez EUIPO badanie tendencji sprzedaży w tych trzech sektorach uwypukla skalę wpływu podrabiania towarów na legalnie działające przedsiębiorstwa, które są dotknięte spadkiem sprzedaży, czego bezpośrednim rezultatem jest zmniejszenie liczby zatrudnianych osób. Jak wynika ze sprawozdania, Niemcy, jako największy rynek konsumencki w UE, tracą prawie 40 000 miejsc pracy. Straty w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawek ponoszą także inne duże kraje, w tym Włochy (24 241), Polska (18 244), Hiszpania (15 044) i Francja (14 427)” - stwierdza się w raporcie.
ISBnews, sek
»» O rynku gier komputerowych i mediach czytaj tutaj: